Start > Körkortsforum > Bilbestiktning

Bilbestiktning

Plato2 2011-03-28 23:47 ! Citera #
Jag har en fråga angående bilbesiktning.
Har läst i min teoribok men fattar ingenting.

Jag förstår att man ska kolla på sista siffran, och att det betyder olika nummer men fattar inte varför man hoppar över månader ?
Oggan 2011-03-29 16:34 ! Citera #
Man hoppar över månader eftersom att man bara kollar på den sista siffran som kan vara 0-9, alltså 10 olika värden. Men det finns ju 12 månader, därför hoppas 2 månader över. De två överhoppade är de som kommer efter April (Maj och Juni)

1 = Januari
2 = Februari
3 = Mars
4 = April
      Maj hoppas över
      Juni hoppas över
5 = Juli
6 = Augusti
7 = September
8 = Oktober
9 = November
0 = December

Sen så ska du även veta att det är okej att besiktiga 2 månader innan, samt 2 månader efter. Så är inställningsmånaden oktober så kan bilen besiktigas även hela augusti, september, november och december.

Tänk så att du först listar ut vilken inställningsmånaden är.
Sen när du vet det så tänker du vilka 2 månader som är före och vilka två som är efter. När du gör detta så hoppas inte Maj eller Juni över.

Är sista siffran t.ex. 4 så kan den besiktigas februari, mars, april, maj eller juni(totalt 5 månader).

Hoppas du förstår och att jag inte krånglade till det för mycket! :D
Plato2 2011-03-29 16:52 ! Citera #
Jag fattar nu. Självklart hoppar man över 2 då det bara finns 10 siffror att välja mellan.
Tack för svar ogge :)
Jonathann 2011-04-28 19:19 ! Citera #
Anledningen till att man hoppar över maj och juni är inte bara för att det finns 10 siffror utan även för att det är den perioden på året då många ställer på sina husvagnar, husbilar och motorcyklar vilket bidrar till att trycket på bilprovningen ökar drastiskt. Just därför har man valt dom månaderna. Så vet du det också fall det kommer någon fråga och det finns med i påståendet.

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo