Start > Körkortsforum > Backing

Backing

antew 2011-07-11 19:04 ! Citera #
Hur gör ni när ni backar? jag vänder mig mest om och kollar genom bakrutan då jag tycker det är skönast, men samtidigt kollar i sidospeglarna för att se på sidorna. nån som har nåt annat tips?
Gäst 2011-07-31 15:59 ! Citera #
1. ta av dig bältet
2 tänk på att barn är korta och man har svårt att se dom så var extra noga
3 fixa speglarna så att du kan se kanten
4 när du inte längre ser kanten så ska du direkt vrida helt på ratten
5 kör en bra bit in så att du kan få bilen rak igen
gör detta med en låg hastighet.
annaishere 2011-08-03 10:48 ! Citera #
Vad jag har lärt mig är att jag aldrig får backa och titta framåt samtidigt, utan då måste bilen stå helt still. Kanske något som är värt att tänka på?

Sedan är det bra om du lär dig den bilen som du ska köra upp med, alltså ser ut riktmärken för just den bilen. När du sedan backar, var noga med att, som tidigare sagt, köra långsamt och precis innan du svänger runt hörnet stanna till och se dig om så det är fritt från trafik o.s.v. Titta även långt bort på trottoarkanten bakom dig. Då blir det lättare!

Vad gäller fickparkering så ska du nog köra fram så du precis ser framlyktorna på bilen som du ska ner bakom och sedan börja backa. När du börjar backa ska du vrida fullt på ratten och backa tills du ser framlyktorna på bilen bakom, då rätar du ut bilen. Tänk på att ta tillvara på tiden du har med körläraren och att detta inte är någon uppkörning. Ställ frågor och var inte rädd för att misslyckas!

Lycka till med backandet!!! :)
inspektörn 2011-08-03 18:50 ! Citera #
Efter att ha läst en del hårresande exempel på hur en del tror att man skall backa, så kom ihåg följande:
Trafikläraren börjar med att lära er grunderna, därefter skall ni öva på att tillämpa den kunskapen dvs göra allt i ett svep med gott tempo och precision.
Att bara använda speglarna är förkastligt!
Att stanna bara för att man skall slänga en blick framåt är amatörmässigt! Jämför gärna med när ni kör framåt, stannar ni varje gång ni kollar döda vinkeln?
Ta inte av er bältet! Visst, man får göra det, men varför??
Ställ inte ner vänsterspegeln! Då ser du bara det du just passerat och inte vart bilen är på väg. Dessutom glömmer nästan alla att ställa tillbaka den igen.
Vänd er om i sätet och titta genom bakrutan, komplettera med blickar i speglarna och framåt, men gör det samtidigt som bilen rullar!
jige 2011-08-09 23:45 ! Citera #
Vänd er om i sätet och titta genom bakrutan, komplettera med blickar i speglarna och framåt, men gör det samtidigt som bilen rullar!

Dock kommer det att bli jobbigt den gången du ska backa med ett släp som skymmer sikten genom bakrutan.
Kan kanske vara svårt att ”lära om” då.

Jag backar bara med hjälp av speglarna och kollar ut genom rutorna.
Urgus 2011-08-12 13:27 ! Citera #
Pratar du om att backa ut ur en utfart, in i parkering eller runt hörn?
Det finns två olika tekniker, jag som är lång o stel (trots mina 19 år) väljer backspeglar.
Det andra är att vrida på hela höften (ta av säkerhetsbältet) och titta bakåt.
Som jag gör så tittar jag i sidospeglarna och ser att det finns utrymme, men jag kollar också rakt fram och i backspegeln för att se att jag blir rak.
Fokusera gärna på något ganska brett så du blir rak och backa gärna in mellan två saker, ex vägkant eller parkeringslinjerna.
Om det är så att du ska back in på en parkering har jag ett tips.
Du ställer bilens passagerardörr så att du ser din parkering. Sedan tar du sikte åt vänster ca 30-45grader. Åk så långt du kan men passa dig för andra bilar. Sedan backar du bakåt tills du ser bilen till vänster om parkeringsfickan. Du ska titta i det lilla fönster i höger baksäte och där ska du se den vänstra bilens bakhjul. När du ser det så är det dags att slå om så att du backar in i rutan och när dina bakhjul är inne i rutan så börjar du räta upp bilen och kollar att du blir rak. Är du inte rak men inte kan backa längre in så är det bara att köra fram en bit och backa igen.
Ska du backa in i en parkeringsficka som står längs vägkanten? Kör då förbi parkeringsrutan fram till nästa ruta. Ställ bakhjulen bakom bilen så du inte slår i bilen när du slår om. Nu kan du svänga in i rutan. När bakhjulen är inne i rutan rätar du upp.
Ska du backa runt hörn?
Gäst 2011-08-18 14:39 ! Citera #
Ta god tid på dig när du backar och gör det så långsamt som möjligt så att du ha kontroll över bilen och titta flitigt runt om dig i alla speglar så att inget barn springer under bilen osv.

Planera din backning och stressa inte, desto me tid du tar på dig desto bättre och säkrare blir din backning, vilket de på trafikverket tycker om att man gör.
stekaren 2011-08-20 10:33 ! Citera #
Backa långsamt! släpp upp kopplingen så sakta som möjligt, och passa så du inte backar in i annan bil eller det värsta kanske ett barn.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo