Start > Körkortsforum > Backing

Backing

Plato2 2011-03-28 23:44 ! Citera #
Jag ska imorgon köra lite backning med min tafikskola.
Ska träna backning runt hörn och fickparkering

Är det någon som har något bra tips eller något bra märke man kan titta efter som gör det lättare att backa/parkera?
Gäst 2011-04-17 22:24 ! Citera #
Tyvärr inte men skulle gärna vilja ha tips jag med.
Fredrik22 2011-04-19 12:35 ! Citera #
Mitt första tips är att ta det lugnt och ta tid på dig. Det gör inget om det tar 5 minuter att komma runt hörnet. Håll god uppsikt, dvs stanna till och titta dig omkring så du inte blockerar någon och så du vet att ingen gående, cycklist eller barn går i vägen. Jag är urdålig på att köra bil, och backning är en av mina stora stötestenar, men klarade ändå den delen på uppkörning pga att jag tog det lugnt och hade väldigt god uppsikt. Tat lugnt också, på övningskörning får man göra fel, det finns inga misstag bara tillfällen att lära sig mer.

Lycka till!
Fredrik
frokenf 2011-05-01 15:20 ! Citera #
1. Mitt tips är precis som Fredrik- håll god uppsikt! Det absolut viktigaste. Använd dig av alla speglar, kolla döda vinkeln, en rörlig blick framåt.
2. Var även beredd att avbryta en backning. När du backar får du inte utgöra ett hinder eller fara.
3. Backa långsamt. Det säker svårighetsgraden, du får tid på dig att titta och när du har tid att titta kommer du även kunna avbryta en backning när det behövs.
nori 2011-06-06 21:49 ! Citera #
Ja men du kan inte förlita dig helt på speglarna. Det är bara o va lugn och svänga med ”vägen” när du backar.
Hannux 2011-06-08 19:35 ! Citera #
Jag har lite mått och tankar som funkar när jag kör i de tre bilarna jag övningskör i, jag skriver steg för steg... :)

1 Ställ dig på den gatan du ska backa från, ca 20 cm från kanten och ha ratten rakt.
2 Vrid hela kroppen så att du kan kolla ordentligt bak, håll foten på koppling och broms.
3 Börja backa SAKTA genom att bara reglera farten med koppling och bromsen.
4 Kolla hela tiden runt hela bilen för att se så ingen kommer, är det fritt fram (bak hehe) så har du fokus i höger bakruta, längst ner på högra hörnet på den rutan.
5 När du i det hörnet kan se hela kanten på trotoaren så gör du fullt rattutslag och fortsätter ha det tills att du är rakt vid rätt väg
6 Börja räta upp ratten och nu ser du till att ha fokus i mitten av bakrutan, trotoaren ska nu vara precis i mitten och framändan på bilen ska peka precis rakt.
7 Håll rak kurs tills du har minst 10 meter fram till korsningen!
Gäst 2011-06-09 22:52 ! Citera #
Är det verkligen rätt att vrida hela kroppen? Har hört att det ”rätta” sättet är att bara använda backspeglarna, men det känns ju så mycket lättare att vrida på sig.. Får man minuspoäng av körskoleläraren om man vrider på sig?
Gäst 2011-06-10 15:17 ! Citera #
Skulle tro att det är tvärtom.
Att bara använda speglarna när man backar tycker jag inte är bra då man knappt har någon uppsikt rakt bakåt och på sidorna där speglarna inte täcker.
När jag backar runt hörn så kollar jag hela tiden bakåt och vrider hela kroppen och kollar då och då i ytter spegeln för att ha koll på trottoarkanten. Det gjorde jag även på uppkörning och fick ingen anmärkning
tata7 2011-06-21 11:18 ! Citera #
Jag fick rad fran min larare:
-efter man stannat vid korsande gatan for att backa,titta forst at vänster-kolla om det fri fran bilar
-backa tills bilens slut kommer fram korsningen
-stanna och titta en gang till vänster och höger
-sväng kraftigt och hålla uppsikt fram och back (fast inte så mycket vrida på huvudet annars ska det se ut att du är osäker(det hände mig)
-rätta ratten rakt,kolla en gng till och backa en meter till
Det är inte fel att stanna minst tre gngr och kolla ,min lärare sagt...och hålla ”facen” stel :)
Gäst 2011-06-21 21:50 ! Citera #
Då man backar ska man väl ändå hålla mest koll genom att vrida sig och kolla bakåt? Man missar bara en massa om man kollar i de tre speglarna..

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo