Start > Körkortsforum > Dragläge i backen

Dragläge i backen

Korbarakor! 2011-03-26 19:19 ! Citera #
Tjenare!

Var ute och körde en längre bit idag, och allt gick jättebra - förutom en grejj..

Var rätt många bilar som skulle upp för en medelhög backe, när backen tog slut så var det en rondell.
Jag låg i mitten och hade 5-6 bilar bakom mig. Var tvungen att stanna i mitten av backen så la i ettan och höll i bromsen.
jag såg att bilen framför mig börjar åka och då kände jag pressen och tankar som ”ha inte för lite gas för då backar du in i bilarna bakom dig”

Som tur var så la jag i väldigt mycket gas, nästan för mycket men hellre det än motorstopp.

Hur lär man sig att inte vara stressad och nervös i sådana situationer? Har aldrig tränat innan på att starta i backe och har aldrig råkat ut för att stanna där mitt i backen då de aldrig vart några bilar där när jag har kört där..

Är det träning som gäller eller? Gäller det att våga släppa på kopplingen lite längre ner? För jag stod stilla några sekunder och bara brummade innan jag drog iväg.

Tack på förhand!
mykis 2011-03-28 12:27 ! Citera #
Kör till en backe med lite trafik och öva öva öva på den bilen du ska köra i! Annars kan man göra uppfågning och stå stilla med dragläget i, detta är dock inte så miljövänligt och rekommenderas inte vid uppkörning!:)
Ellinor 2011-04-20 19:22 ! Citera #
Jaha, och jag som trott att ”uppfång” är något som man blir tvungen till vid en uppkörning exempelvis då man själv är uppför backen och ska väja för en eller två bilar. Ser det inte ”oproffsigt” ut när man står på bromsen eller har jag förstått det rätt att det blir mer miljövänligt?
Gäst 2011-04-21 10:11 ! Citera #
Det där är något man lär sig med tiden. Dock håller jag helt med dig om att man blir lite stressad av att dte ligger bilar bakom en, man vill bara komma iväg! Men efter tillräckligt mycket övning så slutar det vara ett stressmoment. Jag använder mig alltid av handbromsen nästan i dessa lägen för jag tycker det känns tryggare.

Jag håller dock med föregående inlägg om att du borde öva en i backe utan trafik till en början för att känna dig säker med att hitta dragläget.

Min mamma fick på in uppkörning börja med att få ur bilden ur en fickparkering i en uppförsbacke. Så du bör vara beredd på att det kan komma på uppkörningen =)
Jonathann 2011-04-28 18:06 ! Citera #
Det jag rekommenderar är som föregående att åka till en backe och öva öva öva.

Ställ dig på bromsen, lägg i 1an med kopplingen i botten. Sedan så släpper du upp kopplingen tills dess att du känner att bilen börjar ”ta”. Det känns som en börjar till ett motorstopp. Då släpper du bromsen och börjar möta med gasen i stället. Samtidigt som du möter med gasen så fortsätter du släppa upp kopplingen tills den är helt uppe och då är det bara att åka iväg! Tränar du på detta så kommer du garanterat bli en mästare på start i backe!

Det gäller dock att du inte står i en alltför brant backe och att bilen är någorlunda modern, alltså liknande bil som du kommer köra upp i. Annars kan det hända att motorn är för svag och bilen kommer dö då du försöker möta med kopplingen. Det var den här metoden som jag fick lära mig på trafikskolan. Är backen brantare eller att bilen inte orkar så rekommenderar jag att du använder handbromsen.
Gäst 2017-01-26 17:08 ! Citera #
Vad menar ni med att använda handbromsen? ????
Gäst 2017-01-26 22:28 ! Citera #
Gäst 2017-01-26
Vad menar ni med att använda handbromsen? ????
Precis som det låter, att istället för att använda fotbromsen och då måste hinna förflytta foten från bromsen till gasen för att snabbt hitta dragläget. Så kan man istället göra det lite lättare för sig genom att dra åt handbromsen och därmed slippa flytta på foten, utan kan med en gång ha foten kvar på gaspedalen och därmed hitta dragläget och sedan sänker man ner handbromsen sakta :D

Väldigt mycket lättare, men det är bra om man kan bägge delarna..
Ankan 2017-01-27 09:47 ! Citera #
Trixet här är som fler har skrivit. Öva, öva och öva! I en backe utan trafik. För min del tog handledaren mig till en jättebrant backe, men huvudsaken är nog att det är motlut, så att bilen rullar bakåt om man inte har i bromsen.

Och jag fick börja med att ha i handbromsen, och träna på att hitta dragläge, samtidigt som handledaren sedan släppte på handbromsen.

Sen fick jag prova samma procedur, men då fick jag själv släppa på handbromsen.

Därefter fick jag prova att enbart använda pedalerna.

Detta krävde flera omgångar med övning, men efter det, var det inga större problem att starta i motlut.
gäst 2017-01-27 23:20 ! Citera #
Du kan använda hanbromsen som hjälp du har kopplingen nedtryck och så släpper du den medans du ger lite gas och ner med handbromsen lungt, eller så är det bara att öva mycket, åk till en backe ha i kopplinen och broms självklart,

när du släpper kopplingen så kan du höra att motorljuden förändras och det då du ger lite gas , vill bilen ha mer gas så kan du ge , du känner efter själv hur mycket gas som krävs OBS ha fortfarande foten i färdbromsen när du släpper kopplingen och hör att motorljudet förändras sen snabbt foten till gas.
:lol:
gäst 2017-01-27 23:21 ! Citera #
Ankan 2017-01-27
Trixet här är som fler har skrivit. Öva, öva och öva! I en backe utan trafik. För min del tog handledaren mig till en jättebrant backe, men huvudsaken är nog att det är motlut, så att bilen rullar bakåt om man inte har i bromsen.

Och jag fick börja med att ha i handbromsen, och träna på att hitta dragläge, samtidigt som handledaren sedan släppte på handbromsen.

Sen fick jag prova samma procedur, men då fick jag själv släppa på handbromsen.

Därefter fick jag prova att enbart använda pedalerna.

Detta krävde flera omgångar med övning, men efter det, var det inga större problem att starta i motlut.
Det som suger är att det olika på alla bilar med dragläget man sitter och övar på en bil där dragläget tar i början, plöstligt sitter man i en annan bil som tar vid slutet av kopplingen , ;)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo