Start > Körkortsforum > Klarade ej mitt teoriprov

Klarade ej mitt teoriprov

lelle 2011-03-23 17:22 ! Citera #
Gjorde mitt teoriprov idag, klarade inte det med 2 poäng :(

Är det någon som kan den här frågan?’


Vilket av alternativen bidrar minst till växthuseffekten?

1.Biogas
2.Naturgas
3.bensin
4.Diesel
Gäst 2011-03-23 19:28 ! Citera #
Hej, sökte på Internet och biogas är det rätta svaret.

Hittade en stor fördel.
Biogasbilen drivs av ett förnybart drivmedel, minskar bidraget till växthuseffekten 70-95 % vid biogasdrift jämfört med bensindrift. Utsläppen av kolväten är c:a 70 procent lägre vid biogasdrift än vid bensindrift.

Detta kan vara en an förklaringarna. Hoppas jag hjälpte dig!
lelle 2011-03-24 23:15 ! Citera #
Så svaret var biogas menar du ?
Gäst 2011-04-01 15:39 ! Citera #
Det är inte ganska mycket svårt att söka :)
Vad är skillnaden mellan biogas och naturgas?
Både biogas och naturgas är metangas. Skillnaden är att biogas är en förnyelsebar energikälla och att naturgas är fossilt, precis som kol och olja. Båda formerna av metangas är betydligt renare som bränsle än bensin och diesel. Biogas ger inget nettotillskott av koldioxid och bidrar därför inte till växthuseffekten. Naturgas ger cirka 20 procent lägre koldioxidtillskott än bensin. Biogasbilar kan köras på både biogas och naturgas.
frokenf 2011-05-01 15:57 ! Citera #
Alan
Det är inte ganska mycket svårt att söka :)
Vad är skillnaden mellan biogas och naturgas?
Både biogas och naturgas är metangas. Skillnaden är att biogas är en förnyelsebar energikälla och att naturgas är fossilt, precis som kol och olja. Båda formerna av metangas är betydligt renare som bränsle än bensin och diesel. Biogas ger inget nettotillskott av koldioxid och bidrar därför inte till växthuseffekten. Naturgas ger cirka 20 procent lägre koldioxidtillskott än bensin. Biogasbilar kan köras på både biogas och naturgas.


Exakt! Naturgas och biogas ingår i två olika kretslopp.

Kretsloppet för koldioxiden i naturgas går mycket långsammare än det för biogas. Det innebär att koldioxiden som frigörs när naturgas förbränns åker upp i atmosfären istället för att återskapas till naturgas. Koldioxiden som frigörs från biogas tas upp av naturen igen mycket snabbare och skapar ny biogas.

Lycka till med provet nästa gång!
Mikaela 2011-05-03 19:27 ! Citera #
Biogas:)
E 2011-05-04 12:24 ! Citera #
Tråkigt att du inte klarade det, men du är inte ensam, om det nu kan vara till någon tröst!
Jag ska skriva upp klockan tre... vill inte.
Hanad 2015-02-03 19:46 ! Citera #
Biogas
Gäst 2015-02-22 15:21 ! Citera #
RÄTT SVAR ÄR MIN VÄN BIOGAS
Gäst 2015-11-04 23:14 ! Citera #
Biogas min vän

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest