Start > Körkortsforum > Olycka medans ni övningskört?

Olycka medans ni övningskört?

Murmle 2011-03-20 22:26 ! Citera #
Har ni någonsin varit med om en olycka ELLER sett en olycka inträffa medans ni övningskört?
Som tur är har inte jag varit med om något sådant, fast jag har alltid undrat hur det känns för den personen som varit med om det ! :o

Häromdan medans jag övningskörde, såg jag en lastbil svänga vid en korsning, där lasten längst bak ”tryckte fram” en personbil :o
Var lite orolig för att något värre skulle inträffa i den stunden, och tappade nästan koncentrationen helt och hållet, men personbilen ökade farten och stack iväg xD inga personer skadades :D
kristin 2011-03-22 21:21 ! Citera #
Ja faktiskt. körde på en 70 väg och en bil körde rakt in i en betångvägg!
Laurine 2011-03-27 19:07 ! Citera #
Jag har lyckligtvis inte varit med om en olycka medan jag övningskört.
Däremot råkade min pojkvän ut för en liten ”olycka” under sin uppkörning. När han skulle köra ut ur en parkering kom en cyklist från sidan och kvinnan hamnade på motorhuven. :P Detta trots att min pojkvän gjort allt man ska: kört i låg hastighet, vidtagit förberedelser, lämnat företräde till cyklisten och t.o.m. bromsat innan så att hon kunde åka förbi.
Olyckor kan komma från var som helst! Lyckligtvis mådde kvinnan bra och min pojkvän fick faktiskt ta sitt körkort, tro det eller ej ;)
Emil 2011-03-27 19:50 ! Citera #
Jag har lyckats köra på eller snarare ”nudda” en annan bil när jag körde upp. Nervositet kan bli en killer ibland asså. Sen var det egentligen bilen som körde på oss men kändes mentalt jobbigt endå..
Björn He 2024-04-22 00:02 ! Citera #
När jag började provköra med pappan för allra första gången under höstterminen i årskurs 1 i gymnasieskolan så höll jag på att styra rakt fram i en högerkurva, tydligen på grund av ovana att styra, men jag bromsade i god tid och backade en bit för att kunna följa kurvan. Men i övrigt hände inga större olyckor än något motorstopp någon gång vid backiga korsningar med trafiksignaler.

Mamman, som inte haft svenskt körkort och som övningskört då och då, har däremot flera gånger varit nära att orsaka trafikolyckor, jag vill minnas att hon, nån gång när jag var 8-9 år gammal, körde rakt ut till en cirkulationsplats utan att först väja för en bilist inne i cirkulationen före som just närmade sig i full fart vänsterifrån, och som nästan tvingades tvärbromsa för oss, men den bilisten kunde lika gärna ha kraschats oss när den ändå var farligt nära att göra det. Hon gjorde ett likadant potentiellt farligt misstag vid en rondell sommaren 2011, som verkar bero på hennes orimligt stora brister i kunskap om vilka trafikregler som gäller; hon har haft lätt för att uppfatta (av misstag) att vägen rakt fram är en ”huvudled”, även vid rondeller, där det enligt lag är den cirkulära körbanan runt rondellen som är en huvudled.
När jag var 7 år tror jag så fick hon av konstig orsak för sig att köra på Åbyvägen, som är en ”icke-plankorsningsfri motortrafikled”, på vänstra sidan av mitträcket, det hände när hon skulle svänga vänster i en korsning, men när det blev grönt för vänstersvängande fordon så körde hon inte vänster utan istället rakt fram, till vänster om mittbarriären, och det hade riskerat att ge farligt förödande konsekvenser. Lyckligtvis närmade sig inga mötande fordon just då och hon hann bara köra en liten bit på fel sida av mittbarriären innan pappan skrek åt henne att stanna och inte köra här, för ”det här är EMOT (tillåtna) körriktningen”.

En gång för något halvår sen körde mamman rakt ut på en huvudled i vägen för en husbil som nästan behövde tvärbromsa, och den kunde ha kraschat in i oss, med förödande konsekvenser som följd, hon glömde att observera där att hon hade en uppsatt väjningspliktstriangel vid korsningen och hon körde som om hon som svängde höger i korsningen hade företräde; jag har inte talas om någon regel som säger att en som svänger höger alltid har företräde. (Hade det varit högerregeln som gällt så hade hon ju haft företräde men nu var det inte högerregel.)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 13:17
8
I dag 09:49
2
I går 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo