Start > Körkortsforum > Blinka när man backa?

Blinka när man backa?

braxmax 2011-03-12 19:15 ! Citera #
Hej alla,

har en liten fråga,

ska köra upp på måndag och är lite osäker på om man ska använda blinkers när man backa runt ett gatuhörn OCH när man fickparkera (backning)??? ingen verkar vara säker på detta och alla säger olika... på körskolan måste man inte använda blinkers, men det är ju inte kul att kugga för en sån liten detalj...

kan ni hjälpa mig!

hälnsingar
max
tjejen 2011-03-15 16:14 ! Citera #
På körskolan använder jag aldrig blinkers varken vid fickparkering eller backning runt hörn, läraren har aldrig lärt ut de så jag antar att de inte är ett måste, backning runt hörn låter dessutom lite konstigt att använda blinkers på, däremot vill min sambo att jag alltid ska blinka vid fickparkering så det gör jag hemma... har uppkörning på torsdag så det skulle ju vara bra att veta vad som är sant :)
Mange 2011-03-17 14:57 ! Citera #
Man ska inte blinka vid backning är vad jag har fått lära mig
Gäst 2011-03-18 02:25 ! Citera #
Nej du behöver inte blinka när du backar. Tänk på att bilen har ju backljus, så de bakom dig ser på så sätt att du backar.
van 2018-12-05 11:35 ! Citera #
Det kan (inte blinka när Du backa) vara bra, men inte best (än blinka), tror jag.
Gäst 2018-12-05 14:33 ! Citera #
Inte blinka när du backar.....

Du kanske kikat på tuben, andra länder där det ska blinkas när man backar....

Men inte här i Sverige....

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor