Start > Körkortsforum > Vad är sant om omkörning?

Vad är sant om omkörning?

Mutto 2011-03-10 11:40 ! Citera #
Bilen framför svänger till höger och det saknas vägmärke i korsningen. Vad är sant om omkörning i denna situation?

x Är förbjuden?

x Är tillåten om det på platsen råder 50 km/h eller lägre?

x Är tillåten om jag inte överskrider mittlinjen?

x Är alltid tillåten i en vägkorsning?
Gäst 2011-03-11 12:34 ! Citera #
Om det inte finns några vägmärken är det högerreglern som gäller och ingen omkörning är tillåten.
Det är endast på huvudled som man får köra om andra bilar i en korsning, dock bör man inte göra det.
mykis 2011-03-28 12:45 ! Citera #
Man får inte köra om:) Du ser inte om de kommer en bil som kommer å gör en högersväng in på din väg. Och det är farligt att köra om innan och i korsning 8-)
Gäst 2011-04-21 12:23 ! Citera #
Om det finns tillräcklig plats borde han väl få köra om? T.ex. om den framförvarande kör ut på vägrenen? Har för mig att jag såg en sådan fråga i ett test men har glömt hur den var utformad nu. :(

Kan dock också hålla med argumentet ovan, att man inte ser bilar som svänger in på vägen...
foppa 2011-04-30 11:02 ! Citera #
Som Jessika först skriver är omkörning förbjuden i korsning där högerregeln gäller, dock finns som vanligt undantag och detta är tvåhjuliga fordon. Dessa får man alltså köra om.

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo