Start > Körkortsforum > Övningskörning i mörker

Övningskörning i mörker

Gäst 2011-03-01 21:53 ! Citera #
Jag börjar bli lite nervös nu när jag inser att jag inte kommer att få testa att få köra i mörker innan jag kör upp. Våren närmar sig och dagarna blir längre vilket betyder att körskolorna är stängda för dagen när mörkt ute, eftersom det då är kväll. Hur är det att köra i mörker? Är det läskigt första gången? :?
Seglarkungen 2011-03-03 22:47 ! Citera #
Hej,

Det kanske upplevs lite småläskigt i början men du kommer snabbt vänja dig. Det man kan tänka på är att om man kör i en större stad så är det oftast väldigt bra upplyst och man märker inte någon större skillnad mot dagen (men första gångerna kan man bara ta det lite lugnare)

Däremot om man kör landsväg så kan det vara lite jobbigt att möta folk som ofta kommer med helljus eller starka halvljus. Ett tips är att inte kolla i lycktorna på bilen även om det är väldigt lätt i början utan att man istället har blicken så långt fram till höger som möjligt den sekunden bilen passerar.

Sedan gäller det att använda helljuset så mycket det går. Beroende på vilken bil du har är det olika bra sikt.
Parros 2011-03-08 16:12 ! Citera #
Första gången är allting lite småläskigt, men andra, tredje gången blir det mycket lättare och du kan bara slappna av och köra enligt reglerna.
Hoppas allt funkar nu !

Mvh Parros
DanielBergström 2011-04-03 18:41 ! Citera #
Jag har kört i mörker ett antal gånger, själv tycker jag exempelvis; upptäcka fordonet eller räkna ut mötet är snett lättare. Fast det är väl bara jag som tycker det =)
Gäst 2011-04-09 15:17 ! Citera #
Just, mörkerkörning har jag faktiskt inte tänkt på att öva. Jag som tycker det är lite läskigt bara som passagerare just för att man inte ser lika mycket och bilar kan dyka upp plötsligt (eller djur!) Kanske är det bra att köra med på skolan då, fast det kanske är lite onödigt att lägga pengar på om jag kör privat också... måste börja planera vad jag vill att körskolan ska lägga upp mina lektioner! :o
Gäst 2011-04-17 22:19 ! Citera #
HAr heller aldrig kört i mörker & lär inte inna göra det innan jag får körkortet, men när det väl börjar bli mökt tidigt så har man haft körkortt ett tag så det är nog inte så ”farligt” då, tror jag,

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I går 18:00
2
I går 13:14
8
I går 00:25
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest