Start > Körkortsforum > Vända i korsning?

Vända i korsning?

Thrash 2011-02-27 15:14 ! Citera #
Hej på er!

Jag är lite osäker på hur man vänder i en fyrvägskorning och en trevägskorning (T-korsning). Är det någon som kan förklara det för mig?

Tack på förhand!
/Walter
Seglarkungen 2011-03-03 22:39 ! Citera #
Rätta mig om jag har fel men vad jag har förstått är det bästa att man i en fyrvägs korsning ska köra rakt fram, backa runt hörnet och sedan göra en vänstersväng tillbaka. Det är det som jag också tycker känns säkrast och mest logiskt.
Vad säger era trafikskolor?

Ang en t-korsning vet jag inte..
Thrash 2011-03-04 12:14 ! Citera #
Tackar för svaret! Det var just det jag trodde att man skulle göra.

3-vägskorsning förstår jag mig fortfarande inte på...
Trafiklärare 2011-03-11 22:55 ! Citera #
Om vi bortser från alternativet U-sväng som skulle kunna vara aktuellt beroende på korsningen så finns förutom nämnda förslag även varianten att svänga vänster i fyrvägskorsningen, backa runt hörnet och köra rakt fram tillbaka åt det håll du kom ifrån.

Vilket som passar bäst avgörs av sikten i hörnen samt om någon av vägarna är mer trafikerad än den andra (bättre att börja backa på den mer trafikerade vägen och komma runt hörnet in på den lugna vägen eftersom sikten är som sämst när du börjar svänga runt bilen).

I en trevägskorsning beror det på från vilket håll du kommer, svårt att förklara utan att rita...
Om vi utgår från bokstaven T så ska jag försöka förklara.
Om du kommer ”nedifrån” så ska du svänga vänster, backa rakt längs med kanten tills du kommer förbi korsningen, sedan köra framåt och svänga vänster tillbaks på vägen du kom ifrån.

Om du kommer från ”höger” ska du svänga vänster, backa runt hörnet, sedan köra rakt fram tillbaka åt det håll du kom ifrån.

Om du kommer från ”vänster” kör du rakt fram, backa runt hörnet, sedan svänga vänster tillbaks på vägen du kom ifrån.

Hoppas det hjälpte...
Oggan 2011-03-29 17:16 ! Citera #
Trafiklärare
Om vi bortser från alternativet U-sväng som skulle kunna vara aktuellt beroende på korsningen så finns förutom nämnda förslag även varianten att svänga vänster i fyrvägskorsningen, backa runt hörnet och köra rakt fram tillbaka åt det håll du kom ifrån.

Vilket som passar bäst avgörs av sikten i hörnen samt om någon av vägarna är mer trafikerad än den andra (bättre att börja backa på den mer trafikerade vägen och komma runt hörnet in på den lugna vägen eftersom sikten är som sämst när du börjar svänga runt bilen).

I en trevägskorsning beror det på från vilket håll du kommer, svårt att förklara utan att rita...
Om vi utgår från bokstaven T så ska jag försöka förklara.
Om du kommer ”nedifrån” så ska du svänga vänster, backa rakt längs med kanten tills du kommer förbi korsningen, sedan köra framåt och svänga vänster tillbaks på vägen du kom ifrån.

Om du kommer från ”höger” ska du svänga vänster, backa runt hörnet, sedan köra rakt fram tillbaka åt det håll du kom ifrån.

Om du kommer från ”vänster” kör du rakt fram, backa runt hörnet, sedan svänga vänster tillbaks på vägen du kom ifrån.

Hoppas det hjälpte...

Solklar förklaring :)
Gäst 2019-12-07 21:05 ! Citera #
A
Björn He 2023-07-31 20:59 ! Citera #
I en T-korsning behöver man väl inte alltid svänga åt vänster och backa åt höger runt gathörnet, för att vända, om man då närmar sig korsningen har den anslutande sidovägen till vänster i färdriktningen?
Man kan ju lika gärna köra rakt fram, backa åt vänster (sett framåt) och sedan svänga åt höger - precis som att man backar åt höger och sedan svänger till vänster om man har sidovägen på sin högra sida då man närmar sig korsningen.

Jag har själv kört förbi den korsande vägen till vänster och backat vänster för att sedan svänga åt höger, när jag har vänt i en gatukorsning, och det går utmärkt sålänge det kan göras trafiksäkert. Det ska dock helst endast göras inom exempelvis villaområden eller annat område med mindre vägar. På en större väg kan man ju normalt inte backa åt vänster, och knappast åt höger heller, utan ska man vända på en större väg så ska man helst försöka göra en U-sväng, om det är trafiksäkert (och eventuellt backa om inte U-svängen kan fullgöras på en sväng), alternativt så ska man köra av den större vägen och in på en mindre väg där det är lämpligare att vända.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I dag 12:13
7
I dag 08:29
3
I dag 07:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov