Sanningen är att inspektörerna ställer högre krav på privatister. Om en körskola skickar dig att göra provet så är du ju nästan redan godkänd. Men om du är en tillräckligt bra förare och kan din sak så spelar det ingen roll om du kör upp som privatist eller via körskola.
Som trafiklärare kan jag säga att min erfarenhet är att inspektörerna högaktningsfullt skiter fullständigt i om vi tycker att en elev är klar eller inte.
Egentligen är det så här enkelt: Kan man köra bil så får man körkort oavsett om man är privatist eller skolelev. (Det var ju ungefär det Thrash skrev)
Jag kan förstå att man tycker att det verkar jobbigt att hamna i en främmande bil (speciellt om man kanske bara kört en enda bil under sin utbildning), men är man redo för körkort så ska det inte spela så stor roll. Tanken är ju att man ska kunna köra alla bilar. Inspektörerna verkar också ha en viss förståelse för att man kanske inte är så hemma i bilen. Det är inget märkvärdigt att kopplingsarbetet och bromsningen känns lite ovant de första minuterna i
en ny bil. Så kan det ju bli även för en erfaren förare.