Start > Körkortsforum > Köra upp priva el. körskola?

Köra upp priva el. körskola?

Susan 2011-02-26 14:51 ! Citera #
Hej!

Är det någon som vet något skillnad mellan att köra upp privat eller köra upp via körskola? Jag vet bara att man har körskolans bilar om man gör det via körskolan. Är det något som är dåligt med att göra det privat?

/Susan
tette 2011-02-26 17:15 ! Citera #
Hej Susan

Det har absolut ingen betydelse ifall man kör privat eller med körskola. Jag klarade upkkörningen på första försöket.. Och jag var privatist.
Susan 2011-02-26 17:26 ! Citera #
Åå tack så mycket!

Jag oroar mig endel för att jag inte ska ha kört med den bilen innan och att de ska vara svårt för den sakens skull! Om det ska vara något krångligt dragläge eller något sånt. Jag har nämligen tröttnat lite på min trafikskola.. och vill bara ha de gjort nu. Det finns en maxgräns för hur mycket man orkar med körkort med. Så jag tror jag sattsar på det! :)

Tack ska du ha!
Thrash 2011-02-27 15:04 ! Citera #
Sanningen är att inspektörerna ställer högre krav på privatister. Om en körskola skickar dig att göra provet så är du ju nästan redan godkänd. Men om du är en tillräckligt bra förare och kan din sak så spelar det ingen roll om du kör upp som privatist eller via körskola.
Trafiklärare 2011-03-11 21:58 ! Citera #
Thrash
Sanningen är att inspektörerna ställer högre krav på privatister. Om en körskola skickar dig att göra provet så är du ju nästan redan godkänd. Men om du är en tillräckligt bra förare och kan din sak så spelar det ingen roll om du kör upp som privatist eller via körskola.

Som trafiklärare kan jag säga att min erfarenhet är att inspektörerna högaktningsfullt skiter fullständigt i om vi tycker att en elev är klar eller inte.
Egentligen är det så här enkelt: Kan man köra bil så får man körkort oavsett om man är privatist eller skolelev. (Det var ju ungefär det Thrash skrev)

Jag kan förstå att man tycker att det verkar jobbigt att hamna i en främmande bil (speciellt om man kanske bara kört en enda bil under sin utbildning), men är man redo för körkort så ska det inte spela så stor roll. Tanken är ju att man ska kunna köra alla bilar. Inspektörerna verkar också ha en viss förståelse för att man kanske inte är så hemma i bilen. Det är inget märkvärdigt att kopplingsarbetet och bromsningen känns lite ovant de första minuterna i
en ny bil. Så kan det ju bli även för en erfaren förare.
MOONROY 2011-03-12 17:19 ! Citera #
En privat handledare är kanske en bra alternativ men inte den bästa. Man bor kombinera tycker jag......
Pelle svensson 2012-04-26 19:59 ! Citera #
Thrash

Är också trafiklärare/utbildningsledare och har arbetat i över 15 år som lärare. Har tagit del av trafikverkets utbildning av deras trafikinspektörer och i den står att dem ska göra en hårdare bedömning av trafikskole elever när det gäller deras manövrering eftersom de ju har vana av trafikskolebilen medan privatister inte har det.

Av erfarenhet så bedömmer de trafikskoleelever hårdare generellt eftersom de ju ska ha en bra utbildning och förväntas ”köra” bra och säkert, medan privatister blir man mer eller mindre förvånad om de ens kan köra och därmed klarar de sig lättare. Så det är faktist så att man har större chans att klara sig som privatist än som trafikskole elev.
inspektörn 2012-04-26 22:09 ! Citera #
Pelle svensson!
Var fasen har du hört det?
Var i inspektörernas utbildning står det att dom skall differentiera bedömningen?
Hittar du något lagstöd för det?
Om du har jobbat i branschen i 15 år så vet du att du måste backa upp ett sådant påstående med en paragraf och var hittar du den?
När tog du del av utbildningen?
Ärligt talat sluta sprida dumma rykten!

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 12:06
3
I dag 09:43
1
I går 22:06
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov