Start > Körkortsforum > Kuggad!

Kuggad!

anonym 2011-02-24 16:06 ! Citera #
Nu har jag blivit kuggad två gånger på uppkörningen och två gånger på teoriprovet. På uppkörningen när jag blev kuggad den andra gången, det var en sak men det var ganska stort också blev kuggad på vänstersväng på landsväg men det var redan försent.

Något tips hur man ska klara uppkörningen bra utan någon anmärkning, om jag inte hade gjort sånt fel ist kört vidare sen kört till höger sida och vänt och åkt tillbaks då hade jag nog klarat uppkörningen. Sen vet man aldrig nästa gång så har man någon sur gubbe eller sur tant. Något tips hade varit bra hur man ska klara uppkörningen.

Seriösa svar tack :)
Thrash 2011-02-27 15:00 ! Citera #
Lär dig av dina misstag. Det är det bästa rådet jag kan ge dig. Gör det säkra före det osäkra. Precis som du skriver så kanske du hade klarat det om du hade kört längre fram och svängt höger (det säkra) istället för att svänga vänster direkt (det osäkra).

Lycka till!
tja 2011-03-09 23:35 ! Citera #
Bästa rådet ever: lär dig köra bil.
Kan du inte köra bil, märker inspektören det och du får inte lappen. Kan du köra bil märker instruktören det och du får lappen.
Det är det enda rätta, lär dig köra bil, och lär dig det bra!
mopar 2011-04-03 18:32 ! Citera #
Bra svar tja. Det är precis som du skriver, kan man köra bil så märker inspektören det. Många verkar skylla på inspektören hon va sur eller han va sur men det är ju deras jobb å kolla vem som kan köra å vem som inte kan köra . Jag tränade både hemma och på trafikskola så det var lugnt
BETTY 2011-04-04 09:38 ! Citera #
Håller med föregående svar.. kan du inte köra bil på ett säkert och miljövänligt sätt så anmärker såklart uppkörningsläraren på detta.

Mitt tips är att öva mycket hemma oxså..jag körde 1 lektion om dagen på körskolan och körde 1 gång per dag hemma(även helgerna) och jag fixade uppkörningen galant förra veckan 8-) (gick 2 veckors intensiv) ÖVNING GER FÄRDIGHET!! :D
Gäst 2011-04-08 03:57 ! Citera #
Thrash
Lär dig av dina misstag. Det är det bästa rådet jag kan ge dig. Gör det säkra före det osäkra. Precis som du skriver så kanske du hade klarat det om du hade kört längre fram och svängt höger (det säkra) istället för att svänga vänster direkt (det osäkra).

Lycka till!

Klyschor finns det för mycket av.

Övningskör bara lite till och ta uppkörningar då och då, förr eller senare får du godkänt. Klarade själv på 7:e försöket! :o
Elenor 2011-04-14 13:14 ! Citera #
Jag blev inte heller godkänt och kan åtminstone tala om vad du inte ska göra på en uppkörning:
- Glöm inte att varvantalet inte får överstiga 3000 varv - kommer du köra en bil som du inte kört tidigare kan det gå fortare att komma upp dit än du är van vid.
- Glöm inte hastighetsgränserna efter det att du vänt och kör tillbaka på samma väg. Enligt trafikinspektören skulle jag ha hållit det i minnet vilken hastighet vägen vi kom ifrån innan hade. Jag visste inte att vi skulle ”vända” och köra tillbaka in på samma väg just då. Jag mindes en hastighetsskylt kanske en kilometer därifrån och började gasa när vi varit tillbaka på den ursprungliga vägen. Det var fel skylt jag har tänkt på; jag har glömt att jag sänkt farten till 60 några hundra meter innan svängen och vändningen.
- Jag tänkte mycket på hur jag växlade för miljön skull. Jag visste inte hur pass tidigt jag kan få dit en högre växel på denna bil så jag fokuserade en del på växlingen och framställdes som en total amatör. Man kanske är en amatör de två första åren men jag börjar så här i efterhand ångra att jag övningskört på flera bilar. Under körlektionerna har jag börjat växla på känn och inte fått några kommentarer om att jag växlar fel, låt vara att jag hade svårt att komma ihåg att växla ned till 1:ans nivå i stressiga situationer och fick motorstopp. Men det var för ett bra tag sen. Under uppkörningen så visade sig min lilla fokusering på rätt växel vid rätt tidpunkt att vara ett problem. Jag kanske härav lärt mig växla fel?
- Var inte för stressad så kan du göra ditt bästa. Stress gav mig lite av ett tunnelseende och även om jag planerat så gott jag kunnat i den situationen så syntes enligt inspektören inte detta. Kanske stod jag för lång tid vid en stopp-skylt och väntade på bilar trots att jag hade hunnit köra ut. Kanske har jag väntat vid en väjningsplikt in på huvudled vid en vänstersväng eftersom det kändes som att jag inte ville chansa.
- Tänk inte negativ under uppkörningen. Har du gjort ett fel så lämna det bakom dig. Prata inte för länge om felet utan gå vidare och var allert.
- Jag kanske motorbromsade för mycket; ned till 3:an först från 4-3 eller ned till 3:an först och sedan till 2:an inför en sväng? Fått ju underkänt för miljökörning.

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor