Jag har aldrig tyckt att det har verkat speciellt roligt med körning och min hjärna kokar när det ska tryckas, växlas, kollas med mera, med mera - hela tiden och allt på en gång. I tillägg till detta så kommer det hundratals med skyltar som man ska veta vad de betyder och hålla koll på samt tokiga cyklister och gångtrafikanter som springer ut i vägen... det blir så mycket.
Jag vet ju att inom mig så bor en väldigt skicklig förare, en trygg förare och en tålmodig förare. Men hur hittar man dem?! Hur håller man stressen borta när man ska ge sig ut på vägen? Hur ska man hinna få med sig allt, ta snabba beslut i tid och göra det rätta?
Jag har själv inget problem med att någon tar tid på sig och är försiktig.
När jag är ute och övningskör så blir jag väldigt glad när jag hamnar bakom någon annan som övningskör för jag vet vad personen går igenom och jag tycker att han/hon gör ett väldigt bra jobb som tagit sig ut i trafiken. Blir det något misstag så är det inget jag blir irriterad på han/hon för, för jag vet hur fort det kan ske en själv och vad jag gjorde i början.
Min fråga är dock: varför kan inte fler komma ihåg det? Finns det någon som bara satte sig bakom ratten och genast så kunde den här personen ALLT som fanns att lära sig? Jag tror inte det, jag tror att alla har fått motorstopp, placerat sig fel i fältet, glömt bort, varit för försiktig, varit för ivrig. Men vad är det för tendens folk verkar ha att de glömmer bort att detta skett även dem en gång, när de haft körkortet? Den tendens som gör att de ska bli ilsket när en ny person försöker skaffa detta plastkort som bär med så mycket ansvar och makt. Det ska tutas om det tar för lång tid eller om man inte gör det som de vill. Jag vet att man inte ska vara ett hinder för trafiken.
Men går det att undvika att man är det en stund innan man lärt sig hur man ska göra? Innan man vet hur mycket avstånd som behövs för att kunna korsa dubbla körfält, komma in i en cirkulationsplats, vara förberedd på allt det man väntas vara som körkortsklar.
Till dem som ligger bakom oss med övningskörningsskylt; minns hur det var för dig själv, första gången du själv skulle göra något liknande- hur gick det? Kan du nu tänka dig att ge mig den extra stunden jag behöver för att göra det hyffsat rätt utan att ligga på tutan?
Vad jag hade önskat att du kunde det....