Start > Körkortsforum > Att våga vägra övningskörning …

Att våga vägra övningskörning som 18åring!

Gäst 2011-02-22 15:46 ! Citera #
Jag tillhör den gruppen människor som har hunnit passera 18 år med en handfull år UTAN att skaffa körkort.
Detta är ju en skandal upptäcker man fort att folk anser när man hamnar i en diskussion, något som inte får mig till att vilja ge mig ut på vägen hemma i någon större utsträckning precis. ”Hej, här kommer jag med mamma brevid mig och ja... jag fyllde 24 i höstas!”

Visst, jag ska erkänna, jag tänker många gånger nu att varför tog jag inte körkortet när jag bodde så att det var enklare att både gå i en skola och övningsköra med föräldrarna. Mitt svar är: jag har inte prioriterat det. Har bott i en stad och inte sett det som ett hinder att trava några kilometer till skolan och när jag sedan flyttat runt en massa så har det hela tiden varit andra saker som har dykt upp längs vägen för mig.
Ett stort problem för mig är att jag känner att jag borde kunna det här.. jag är ju 24 år. Det vet jag att andra kan tycka också, även om jag försöker att bortse från det.

Men vet ni vad?! Jag är väldigt stolt över mig själv som vågar vara nybörjare på nått som många, flera år yngre än mig, är bättre på och som det delvis förväntas kunna vid 18 års ålder. Det krävs mycket mer mod att som ”äldre” sätta sig bakom ratten och jag vill bara ge en boost till alla där ute som är i samma sits som mig. Vi är otroligt bra som tar oss itu med det och vi kommer att klara det också! Kanske det tar längre tid, men det kommer gå och jag hejar på från min lilla vrå!
Thrash 2011-02-27 14:22 ! Citera #
Har också märkt att ungdomar känner sig pressade då dom vill ha sitt körkort vid 18 och tävlar med kompisarna. Jag har precis fyllt 19 år och har övningskört i snart 1 år. Det är väldigt viktigt att man kör under en längre tid eftersom erfarenhet är det viktigaste en bra förare behöver. I mars är det dock dags för provet :)
Gäst 2011-02-27 21:51 ! Citera #
Det kanske till och med är en fördel att ta körkort när man är några år över 18 eftersom man är mer mogen då. Jag tog körkort för nån månad sedan och jag är 27. Anledningen till att jag väntat är helt enkelt ekonomiska skäl - pluggar man med CSN finns inte en chans att kunna ta körlektioner samtidigt...och jag hade inte heller nån att köra privat med. Men visst, vissa tycker det är konstigt att man inte tagit kortet än, och man får förklara sig hela tiden *suck*. Men som sagt, själv ser jag bara fördelar med att vara lite ”äldre” när man tar körkort :) Dessutom tror jag inte alls att det tar längre tid, man har ju redan mycket med sig av erfarenheter. Lycka till!
Gäst 2011-02-28 16:09 ! Citera #
Jag tycker att det är riktigt bra av alla er som bestämmer er för att ta körkort senare än vad många förväntar sig! Det är häftigt när folk vågar gå emot normen, det är då som nya normer skapas :) Själv så har jag inte fyllt 18 än och övningskör, har inte direkt valt det själv men jag är glad att jag fått chansen till att skaffa körkort :) Och kan hålla med om att det är en press på sig att skaffa körkort; att det inte ska kosta för mycket, att det inte ska ta för lång tid och att man helst ska lyckas med att ta det redan första gången med teoriprov och uppkörning. Jag är inte den mest praktiska personen (när det kommer till sådant här i alla fall) så när jag gav mig in i det här så var det helt nytt och ändå ville jag lyckas prestera så bra som möjligt. Har dock fått intala mig själv att körkortet inte går att skyndas fram och att jag gör vad jag kan och att ingen ska få tjata på mig om hur det går. För någon gång kommer jag få körkortet och då kommer det att kännas underbart! Då jag redan kommit en bra bit på vägen är jag rätt stolt över mig själv faktiskt, och det är en väldigt skön känsla ~_^*
Gäst 2011-03-18 17:20 ! Citera #
Jag började övningköra som 16 åring och funderade på att ta körkort som 18 åring... me njag kände mig inte riktigt redo då... nu är jag snart tjugo ooch har tagit tag i köra upp. Jag tillhör nog de få människor som inte bara vill ha körkort för att ha ett utan för att jag ska kunna köra en bil.
Gäst 2011-03-19 16:26 ! Citera #
Precis som ^ har jag övningskört sedan jag var 16. Nu är jag 18 och jag känner igen ”pressen” från en själv och andra som du beskriver.
En stor del av pressen kan nog förklaras av jag bor på landet, och därför ofta är beroende av andra för att ta mig till/från olika ställen.

Många i min klass tog körkort så fort de fyllt 18 så ibland kunde jag åka med dem, vilket gjorde att jag skjöt upp uppkörningen. Nu är det nog dags att ta tag i den dock, det skulle kännas skönt att kunna klara sig själv, du vet...
Oggan 2011-03-29 17:12 ! Citera #
Började köra första gången i måndags förra veckan, 8 dagar sen alltså. Var ute i trafiken lite första dagen. I fredags tog jag halkbanan och imorgon är det risk-ettan. Uppkörning och Teori har jag inbokat på måndag, skulle vara lite tidigare egentligen men köerna hann växa lite.
Varför så bråttom? För att jag fyller 25 om 3 veckor och det hade vart najs om jag fått körkort innan dess.
Har väldigt ofta känt att det skulle vara väldigt bra att ha körkort. Hat t.ex. gått miste om jobb för att jag inte har körkort. Ångrar att jag inte tog det när jag var typ 19, men då tyckte jag att jag redan hade så mycket med jobb. Hade det varit idag hade jag inte väntat. Har ofta känt mig dålig när jag ser vad som ser ut att vara ”barn” sätter sig i en bil och kör iväg. Jag är dessutom den enda på mitt jobb som inte har körkort, trots att jag jobbar med 5 st 18-åriga tjejer. Men ja, en ursäkt är i alla fall att de inte har betalat för sina körkort själva till skillnad mot mig,
Crackaliciious 2011-04-03 00:58 ! Citera #
Jag förstår inte heller den hetsen det blir, när folk få reda på att du inte har körkort, trots att du inte längre är 18 år. Känns som att man förväntas ha det vid den tidpunkten i sitt liv och pressen på dig blir ju inte direkt mindre för varje år som går och du förblir utan körkort..

Fast jag kan ändå förstå det, eftersom att i det moderna samhället, framför allt i jobbsökande är det en väldig fördel om du har körkort. Förutom att du kan ta dig själv över långa distanser utan att vara bunden till annan kommunikation, så tror jag att arbetsgivare ser det som ett tecken på mognad. Dem tänker: Wow, personen har visat att har klarat av att ta ett steg in i ”vuxenlivet”. Det är i alla fall så som jag har upplevt det.

En grej som folk ofta glömmer bort, är att det kostar en hel del pengar för att ta körkortet. Pengar man kanske inte har vid den tidpunkten i sitt liv, men som kanske införskaffas senare i sitt liv. Alla människor föddes inte med en guldsked i munnen utan en del av oss måste jobba för att kunna fixa ett körkort.
DanielBergström 2011-04-03 18:34 ! Citera #
Själv är jag 22 år gammal och har ej tagit körkort än... det blev ett uppehåll i 2 år, fast har nu tagit upp det igen och ska förmodligen ta körkort om 1 eller 2 månader. :)
Gäst 2011-04-09 15:26 ! Citera #
I storstäderna är det itne alls ovanligt med människor som inte tar körkortet förrän ”sent”. Då har man ju buss, tunnelbana, spårvagn, bana och allt vad det finns. Har flera kompisar som tänker vänta tills de är 25.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I går 18:00
2
I går 13:14
8
I går 00:25
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo