jlindberg
frozzarn
Jag upplever även jag detta, får en väldigt obehaglig känsla när man exempelvis ligger på motor eller landsväg och märker att det kommer upp en bild bara ett fåtal meter bakom en själv när det går ja, på tok för fort för att den bakomliggande skulle hinna bromsa i tid. Reaktionstreckan skulle antagligen sluta i min egen baklucka.Jag själv kör alltid enligt ett motto en gammal körlärare till mig lärde mig, att köra så många meter bakom framförvarande bil som km/h du kör, gällande motor&landsväg. Så kör du 100km/h så kan du med råge ha 100 meter till bilen framför, det är vad jag håller mig till i alla fall.
En annan gångbar regel är annars 3-sekundersregeln som innebär att du helt enkelt bör ha tre sekunders avstånd till bilen framför. Det som är smidigt(are) med denna regel är att, tycker iallafall jag, att det är mycket lättare att bedöma tids- än längdavstånd när man är ute och kör, särskilt i högre hastighet.
Jag anser den vara mer komplicerad då den i princip tvingar dig till att börja räkna matte bakom ratten, men det är väl upp till var och en antar jag. Delar bara med mig utav tips jag har fått.