Start > Körkortsforum > Håll avstånden på vägarna!

Håll avstånden på vägarna!

frozzarn 2012-01-25 14:54 ! Citera #
jlindberg
frozzarn
Jag upplever även jag detta, får en väldigt obehaglig känsla när man exempelvis ligger på motor eller landsväg och märker att det kommer upp en bild bara ett fåtal meter bakom en själv när det går ja, på tok för fort för att den bakomliggande skulle hinna bromsa i tid. Reaktionstreckan skulle antagligen sluta i min egen baklucka.

Jag själv kör alltid enligt ett motto en gammal körlärare till mig lärde mig, att köra så många meter bakom framförvarande bil som km/h du kör, gällande motor&landsväg. Så kör du 100km/h så kan du med råge ha 100 meter till bilen framför, det är vad jag håller mig till i alla fall.

En annan gångbar regel är annars 3-sekundersregeln som innebär att du helt enkelt bör ha tre sekunders avstånd till bilen framför. Det som är smidigt(are) med denna regel är att, tycker iallafall jag, att det är mycket lättare att bedöma tids- än längdavstånd när man är ute och kör, särskilt i högre hastighet.

Jag anser den vara mer komplicerad då den i princip tvingar dig till att börja räkna matte bakom ratten, men det är väl upp till var och en antar jag. Delar bara med mig utav tips jag har fått.
Gäst 2012-01-25 22:37 ! Citera #
frozzarn

Jag anser den vara mer komplicerad då den i princip tvingar dig till att börja räkna matte bakom ratten, men det är väl upp till var och en antar jag. Delar bara med mig utav tips jag har fått.

Eeh, räkna matte? Att tyst säga ett-tusen-ett, ett-tusen-två, ett-tusen-tre för sig själv klassificerar sig inte ens som hjärngymnastik.

Vi snackar inte direkt om att du tvingas räkna upp från ett, och hoppa över varje primtal. Det kan vara lite klurigare. :lol:
frozzarn 2012-01-25 22:45 ! Citera #
@prs
Ursäkta, men jag kan ha missförstått regeln om det går till på det viset? Antog bara att det var 3 sekunder till framförfarande bil, vilket innebär att sträckan du färdas på 3 sekunder i exempelvis 10km/h är långt ifrån samma sträcka som du kommer på 100km/h. Och att räkna ut hur lång sträcka man färdas på 3 sekunder i nuvarande hastighet då man är ute och kör i trafiken tycker jag verkar vara en ganska onödig grej att lägga ner någon som helst fokus på.

Är iofs dagisnivå på matematiken som behövs för att räkna ut det men, tycker bara att det verkar lättare att hålla ett ordentligt avstånd istället, vilket man får om man håller hastigheten man kör i meter till framförfarande bil.
Gäst 2012-01-25 22:51 ! Citera #
frozzarn
@prs
Ursäkta, men jag kan ha missförstått regeln om det går till på det viset? Antog bara att det var 3 sekunder till framförfarande bil, vilket innebär att sträckan du färdas på 3 sekunder i exempelvis 10km/h är långt ifrån samma sträcka som du kommer på 100km/h. Och att räkna ut hur lång sträcka man färdas på 3 sekunder i nuvarande hastighet då man är ute och kör i trafiken tycker jag verkar vara en ganska onödig grej att lägga ner någon som helst fokus på.

Är iofs dagisnivå på matematiken som behövs för att räkna ut det men, tycker bara att det verkar lättare att hålla ett ordentligt avstånd istället, vilket man får om man håller hastigheten man kör i meter till framförfarande bil.

Tre sekunder är ju tre sekunder oavsett hur fort du färdas. Tipset är att räkna från det att bilen framför passerat en stolpe eller annat riktmärke och räkna sekunderna fram tills att du passerar samma riktmärke, så har du mätt upp avståndet som motsvaras av tre sekunders färd. Står så vitt jag minns ganska tydligt i körkortsboken.
frozzarn 2012-01-25 23:11 ! Citera #
@prs

Äger ingen teoribok och den som finns att låna på det lokala biblioteket är utlånad, har heller inte kapital att köpa någon ny så jag sitter ganska fast på teoridelen. Och utav denna enkla anledning var jag ganska obekant med tresekundersregeln, dock precis som du säger var det ju inte så värst svårt att tillämpa den, behöver inte mer än att kunna räkna till 3. Men ska jag vara ärlig så föredrar jag fortfarande det sättet jag tidigare talat om, med 3 sekunders reaktionstid finns chansen fortfarande vid höga hastigheter att det smäller (chansen finns väl alltid men) den är då större.

Men vi alla gör väl på vårt egna lilla vis, vi har rätt till att använda oss utav våra egna sätt så länge som de uppfyller de krav som finns! Vilket de båda gör.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest