Håll avstånden på vägarna!
Jag är helt förskräckt av att 3 sekunds regeln inte används i trafiken. Den finns, men när jag är ute och kör så ligger ingen så långt efter att jag kan göra en snabb inbromsning utan att riskera att bli påkörd. Detta ger mig ont i magen för i mitt baksäte sitter min 1 åring.
Om du dessutom läst teorin så vet man om detta, barnen sitter i baksätet. Så vem vill då riskera att köra ihjäl barn?!
Varje gång jag ser en bil närma sig så får jag sån lust att prata vett med dem bakom… men det går ju inte.. ”Sakta in för jag har min son med mig!”
Vet att det finns såna ”baby on board”- skyltar och jag ska skaffa mig en sån men min besvikelse blev stor när jag upptäckte att det inte togs hänsyn till heller. Det ska liggas så himla nära av någon anledning och jag förstår inte vitsen med det. Det är mycket mer riskfyllt, du ser ingenting och vem vill ha det så under sin körning?!
Detsamma gäller riskfyllda omkörningar. Det kan komma människor i kurvor och ska förbi. Fine om personen vill riskera sitt eget liv men jag vill inte vara med på det, jag vill inte att mitt barn ska vara en del av det och jag tippar på att de som de eventuellt möter i kurvan inte heller vill vara med på det. Det finns så många ofrivilliga i personens påhitt att jag önskar att det inte kunde gå ostraffat förbi. Människor som inte kapabla till att förstå att man inte bara riskerar sitt eget liv utan även många andras, ska inte befinna sig i trafiken.
Jag har blivit omkörd flera gånger när man kört i köer. Allt extra arbete för att hamna längre fram i kön. Personen får fortfarande inte köra fortare men nu står han/hon åtminstone längre fram i kön… Bravo! Det är väl ett praktexempel på ecodriving eller?! Jag blir mörkrädd av hur det resoneras där ute på vägarna. Det får ju i alla fall mina egna misstag att se ut som rena bagateller.
Man pratar om att man ska tänka på nästa generation i allt man gör, återvinner, hoppar växlar, minskar förbruk av allt och äter mer vegetariskt. Håll då avstånden på vägarna också, så finns det barn att tänka på i framtiden… för allt arbete lönar sig inte om man inte kan visa hänsyn de gånger de befinner sig rätt framför näsan. Det är en innerlig önskan från en mamma som vill se sitt barn växa upp!
Uch ja!!! Det är verkligen hemskt! Jag blev ännu mer skraj för det efter att jag kört halkan och insåg att långtradare och lastbilar NÄSTAN INTE KAN STANNA i halt väglag! Då känns det helt ärligt skit men körkort och hela bilsamhället! Uch uch uch!!!! Helt gräsligt är det! Nu tänker jag nästan varje gång när jag övningskör att man riskerar livet varje gång man kör bil det känns inte så bra. Men det är nästan sant. Och så tänker jag på hur det skulle vara att köra lastbil att man nätt och jämt riskerar livet jämnt när man kör. Men hade man haft bättre avstånd hade det varit mycket bättre!
/Susan
Jag har sett bilar hastigt byta fil och in framför lastbilar och sedan stå på bromsen,de förstår inte att de inte kan få stopp på den.
Kan säga att detta beteende dras till en extrem om man har en ”övningskörning”-skylt bak på bilen. Aldrig varit med om så korkade omkörningar som när jag har varit och övningskört. Hållt hastighetsbegränsning och ändå blivit omkörd tom på högersida ut i väggrenen.
Vissa störs av övningsförare och vill till varje pris inte hamna bakom dem. Sedan finns det gänget som ska tuta om man inte kommer iväg tillräckligt snabbt vid ett rödljus, eller som ska ligga precis bakom en fast man håller hastighetsbegränsning. Skulle inte förvåna mig om det är samma gäng som tillhör de 15% som står för 50% av olyckorna..
Jag hörde någon säga: ”om du blir irriterad av att någon kör in mellan dig och bilen framför, så ligger du för nära bilen framför”
Visst är det sant?
brukar tänka på det ibland och öka avståndet lite.
Det är bland det svåraste med körningen. Jag håller alltid avståndet, men blir jämt omkörd av folk som inte håller hastigheten och gör vansinniga omkörningar. Min lärare klagar ibland på att jag kör för långsamt på motorväg, men om jag inte gör det så håller inte 3-sekundersregeln med alla omkörningar. Själv ligger jag hellre bakom en lastbil än gör en omkörning om jag vet att jag ändå ska svänga av om nån kilometer.
Hatar när bilar är för nära.. speciellt i uppförsbackar och i köer
Har även jag fått väldigt respekt för detta, särskilt på halt underlag, sedan jag gjorde min halkkörning. Jag ligger hellre något under gällande hastighetsbegränsning och på sätt kontinuerligt skapa avstånd och tid till både mig och bilen bakom. Ökar du avståndet till bilen framför får du mer tid till eventuell inbromsning, det gör att du inte behöver bromsa lika hårt och bilen bakom dig får alltså också lättare att stanna utan att köra in i dig bakifrån.
Jag upplever även jag detta, får en väldigt obehaglig känsla när man exempelvis ligger på motor eller landsväg och märker att det kommer upp en bild bara ett fåtal meter bakom en själv när det går ja, på tok för fort för att den bakomliggande skulle hinna bromsa i tid. Reaktionstreckan skulle antagligen sluta i min egen baklucka.
Jag själv kör alltid enligt ett motto en gammal körlärare till mig lärde mig, att köra så många meter bakom framförvarande bil som km/h du kör, gällande motor&landsväg. Så kör du 100km/h så kan du med råge ha 100 meter till bilen framför, det är vad jag håller mig till i alla fall.
Jag upplever även jag detta, får en väldigt obehaglig känsla när man exempelvis ligger på motor eller landsväg och märker att det kommer upp en bild bara ett fåtal meter bakom en själv när det går ja, på tok för fort för att den bakomliggande skulle hinna bromsa i tid. Reaktionstreckan skulle antagligen sluta i min egen baklucka.
Jag själv kör alltid enligt ett motto en gammal körlärare till mig lärde mig, att köra så många meter bakom framförvarande bil som km/h du kör, gällande motor&landsväg. Så kör du 100km/h så kan du med råge ha 100 meter till bilen framför, det är vad jag håller mig till i alla fall.
En annan gångbar regel är annars 3-sekundersregeln som innebär att du helt enkelt bör ha tre sekunders avstånd till bilen framför. Det som är smidigt(are) med denna regel är att, tycker iallafall jag, att det är mycket lättare att bedöma tids- än längdavstånd när man är ute och kör, särskilt i högre hastighet.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget