Start > Körkortsforum > Jag ska bli min egen handledar…

Jag ska bli min egen handledare...

Gäst 2011-02-22 15:37 ! Citera #
Jag har för det mesta kört hemma, kanske inte har varit det klokaste i och med att mina föräldrar tog körkortet för cirka 30 år sedan och ecodriving knappast var ett tema då. Nu när jag startade på körskola så fick jag dock en väldigt överraskande ”nyhet” och jag vill slänga ut en fråga för att kolla om det finns fler än mig som har råkat ut för detta och vad ni i så fall har gjort.
Jag ansökte om körkortstillstånd och att mina föräldrar skulle godkännas som handledare i 2003 och fick dem godkända.
När detta sedan gick ut så ansökte vi om förlängning något som inte verkade vara något problem. Vi hade hört pratet om att det nu blivit strängare krav på handledarna och var lite fundersam om det var så att vi skulle behöva gå, något som aldrig blev fallet.

På skolan så hamnade jag och min körlärare i diskussion kring detta och jag berättade att ingen utav oss hade fått kravet att gå (eftersom hon märkte på min körning att vi inte gått igenom grunderna i ecodriiving). DÅ fick jag höra något som fick mitt huvud att gå runt av förvirring och tillåt mig att säga det en form av idioti. Min körlärare meddelade mig att detta hade hänt en annan av hennes elever men att han har fått kravet om att gå handledarkursen själv till sig själv. Förklaringen till detta var att hans föräldrar hade blivit godkända som handledare och detta var ett livslångt godkännande men det nya kravet var att handledarkursen skulle genomgås och därmed skulle eleven själv ta kursen.
I och med detta så misstänkte min körlärare att detsamma gällde mig.

Vad är detta för något? I mina öron så verkar det som att man bara är ute efter att få ihop mera pengar. Jag kan mycket väl tänka mig att handledarkursen är en bra kurs, för det ska ju lära oss hur man ska köra. Men vad har det för nytta om jag som nybörjare går en kurs om mina föräldrar ändå inte tar del av den så de vet vad de ska titta efter? Den är ju till för att hjälpa dem att handleda oss i vår körning.
Ska jag handleda mig själv då är det tänkt?

Det måste ju vara bättre att ändra så att det inte blir ett livslångt godkännande istället för att ställa det kravet på mig. Jag sitter gärna ner för att ta del av informationen och då på ett vis går en kurs. Men om tanken är att jag ska få fortsatt hjälp hemma så är det ju mina föräldrar som behöver den så de kan se vad jag gör för fel, eller hur?
Är jag den enda som fått detta besked eller finns det några andra och vad har ni i så fall gjort för att lösa detta? Jag befinner mig i ett något förvirrat och även lite irriterat tillstånd och skulle gärna kunna tänka mig lite tips.
Gäst 2011-04-09 15:49 ! Citera #
På handledarutbildning lär läraren också saker om hur DU som elev ska kunna lära dig av handledaren. Och många saker som handlar om just samspelet mellan dig och den ansvarige handledaren. Jag tycker den var jättebra, framförallt om just de handledare man ska köra med sitter med. Det kommer upp diskussioner och olika övningar som visar i praktiken vad som kan göra att övningskörningen privat går sämre om man inte ser upp. Men om du går borde dina föräldrar kunna få följa med gratis....

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I går 20:04
5
I går 13:17
8
I går 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo