Start > Körkortsforum > är det ok att hindra en annan …

är det ok att hindra en annan bil från att köra om genom att

Gäst 2012-01-13 18:12 ! Citera #
villhakorkort
Jag tror inte du är skyldig att köra åt sidan - men du får inte köra mer mot mittlinjen eller höja hastigheten
i försök att förhindra/försvåra omkörningen.


Brukar jag göra när jag kör moped. (Köra mot mittlinjen alltså, har lite svårt att höja farten då jag brukar ligga i maxfart...)

Och nu tänkte ni väl att jag är en idiot jävel men jag har en god anledning.

Landsvägen jag oftast åker på har dessa perforeringar i mittlinjen som gör att det skakar i bilen när däcken passerar över den - det blir alltså bekvämare om man bara går ut lite till vänster och har höger hjulpar kvar i höger körfält tänker alla bilförare. Vad ungefär endast en av hundra bilförare tänker på är att det inte är så trevligt att en bil passerar 1 decimeter ifrån styret när jag kör ca 50 km/h och de kör 90 km/h...

Därför har jag börjat lägga mig långt till vänster för att tvinga alla bilar att köra ut helt i vänster körfält.

Dessutom tycker jag alla ska veta att klass-1 mopeder (och eftersom det är svårt att skilja på dem ute i trafiken, bör man behandla alla mopedister såhär tycker jag) har rätt till HELA KÖRFÄLTET I BREDD det är således ett trafikbrott att passera bredvid en moped utan att vara HELT över mittlinjen med ALLA HJUL även om mopedisten befinner sig nära körbanans kant.

Så om ni ser en moped vid vägkanten, kör i dennes fart tills ni har fritt att gå över helt i det andra körfältet och göra en omkörning.

Samma rätt till körfältet har såklart bilar också. Anledningen att bilar ska hålla sig till höger är inte för platsen till den omkörande utan enbart för de bakomvarandes sikt. Så gå ut helt i det andra körfältet vid ALLA OMKÖRNINGAR.

Från en mopedist som är trött på att skita på sig sjutton gånger för att ta sig 5 km längs en större väg. Jag ska försöka att aldrig glömma vad jag själv varit med om när jag väl får mitt B-körkort och därefter behandla mopedister bättre än jag känner att jag själv blivit behandlad.
rollonup 2012-01-31 17:55 ! Citera #
Det är verkligen inte OK. Bestraff tänk är aldrig rätt i trafiken då det enbart leder till farliga situationer!

Oavsett hur illa en annan bilist kör bör man undvika att skapa en farlig situation, däremot om det rör sig om en hel galen vansinnesfärd kan det ju såklart vara bra att ringa polisen. Man ska ta hänsyn till alla i trafiken, även de som gör fel.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest