Start > Körkortsforum > När bör man börja på trafiksko…

När bör man börja på trafikskola?

hannawernerod 2011-02-17 23:27 ! Citera #
Jag har hört olika svar på den frågan.
Vissa anser att man nästan ska kunna allting när man börjar för att på så sätt slippa ta så många körlektioner och få körkortet billigare.
Andra anser att man ska börja tidigt, att man i princip bara behöver kunna köra lite och växla när man börjar på trafikskola. För att risken annars är att man har lärt sig ”fel”.

Hur tänker ni andra om den frågan?
När ska man börja på trafikskola?
Johan_08 2011-02-18 18:41 ! Citera #
hannawernerod
Jag har hört olika svar på den frågan.
Vissa anser att man nästan ska kunna allting när man börjar för att på så sätt slippa ta så många körlektioner och få körkortet billigare.
Andra anser att man ska börja tidigt, att man i princip bara behöver kunna köra lite och växla när man börjar på trafikskola. För att risken annars är att man har lärt sig ”fel”.

Hur tänker ni andra om den frågan?
När ska man börja på trafikskola?

Jag anser att man ska köra så mycket som möjligt hemma innan man rör sig iväg till körskolan, det blir rejält billigare.
Om det är så att man lärt sig fel så kommer körskolan påpeka detta och då är det bara göra om o göra rätt, inte mer än så.

Jag började köra en månad innan jag började på körskolan, körde 3 gånger i veckan privat i cirka 2 timmar - När jag kom till körskolan gällde det mera att finslipa körningen.
hannawernerod 2011-02-18 19:04 ! Citera #
Jag hade gärna velat ha möjlighet att köra så intensivt hemma. Tyvärr kan jag ju inte köra själv och det är svårt att få tid till att köra.
Därför går det bara längre och längre tid och jag har fortfarande inte börjat på körskola.
Nu har jag dock bestämt att det snart är dags så nu tvingar jag med pappa ut och övningskör med mig.
Jag håller med i vad du säger och det låter rimligt.
Tack för svaret :)
DanielBergström 2011-04-04 18:42 ! Citera #
Johan_08 skrev:
Jag började köra en månad innan jag började på körskolan, körde 3 gånger i veckan privat i cirka 2 timmar - När jag kom till körskolan gällde det mera att finslipa körningen.

Det är något som jag skulle rekommendera också, kör privat och när du känner dig redo så bokar du en körlektion för att se om det är något som behövs förbättras.
johanlake 2011-04-27 16:18 ! Citera #
Kör hemma rätt mycket, sen när du hanterar det mesta bra kan du börja på trafikskola :)
Gäst 2011-06-09 23:13 ! Citera #
Tror att det är bäst att lära sig hemma privat. När du är såpass bra att du kan köra ”utan att tänka”, alltså när du inte sitter på helspänn hela tiden, då är det dags att gå till körskola. Då kan du ta in vad läraren säger och lära dig saker. Om du går direkt så kommer du ändå inte kunna koncentrera dig på vad läraren säger, utan bara att du ska köra ordentligt. Går du dock försent så kan du vänja dig vid onödiga fel, så vänta inte heller för länge!
LimeHurricane 2011-06-13 11:30 ! Citera #
Det är väl först och främst en ekonomisk fråga. Du kan ju skippa lektionerna helt och istället plugga hemma, men nackdelen är väl då att det (ibland) går långsammare och att du inte förstår lika bra. Fördelen är att det blir betydligt billigare (och något att skryta med om du klarar provet ;)).
fridaa 2011-06-13 19:40 ! Citera #
Så snabbt som möjligt, träna träna!
trick1 2011-06-13 19:50 ! Citera #
fridaa
så snabbt som möjligt, träna träna!

Håller med halvt! Jag tycker man ska börja tidigt, just för att lära sig RÄTT från början! Tar onödig tid att lära sig rätt om man väl börjat lära sig fel. Har man väl kört några lektioner kan man köra mycket hemma för att sedan när man kan köra någorlunda säkert, boka in ett antal lektioner i slutet för att finslipa körningen! :)
Gäst 2011-07-18 00:21 ! Citera #
Har hört både från trafikskolor och kompisar som har körkort att det bästa är att ta ett par lektioner på trafikskola så fort man kan köra bilen utan att få motorstopp. Det blir lätt att man lär sig grunderna fel när man kör med privat handledare (då de ofta ”automatiserat” körningen, och därför kanske inte tänker på att lära ut vissa viktiga saker). Sedan kan du fortsätta att träna hemma, med en lektion då och då, för att sedan, som de andra redan nämnt, avsluta med några lektioner innan uppkörningen för att finslipa. På det sättet sparar du både pengar och tid :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo