Blinka i cirkulationsplats?
Regeln om man behöver/ska blinka vänster in i en cirkulationsplats har vad jag har förstått ändrats genom tiderna. (Vad gammal jag lät där..).
Har inte riktigt koll på hur man blinkar i en rondell. Behöver veta det och får inget tydligt svar i körkortsboken.
Jag vet att man såklart blinkar ut ur en cirkulationsplats men MÅSTE man blinka in också?
Tacksam för svar.
(Pappa och jag har börjat undvika rondeller eftersom vi inte är överens om hur man blinkar haha).
Man måste inte blinka in i rondellen nej.
Dom flesta körskolor lär däremot ut att man ska göra det.
Ligger du i vänster körfält och blinkar vänster i en flerfilig cirkulationsplats så kan dom i högra körfälten däremot veta att du tänker fortsätta i rondellen.
Jag blinkar alltid när jag åker in i rondellen och ut.
Ska jag åt vänster i rondellen, blink vänster - Rakt fram, inga blinkers - Höger, blink höger.
Äntligen ett tydligt svar! Tack!
När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt.” (Trafikförordningen)
Så står det
Jag vet inte om man måste göra det, men det är bäst att ha en vana att göra det ändå. Ju mer man använder blinkers desto bättre. Jag blinkar alltid när jag kommer in i rondellen. Den enda gången jag inte blinkar är då jag ska rakt fram i rondellen.
När du ska höger i rondellen:
blinka höger och kör av.
när du ska rakt fram ,blinkar du höger precis innan du svänger av ,då ser dem som ska köra ut att du ska av,ska du vänster så blinka vänster på en gång och när du passerat den andra avfarten och ska av så blinkar du höger,då ser dem som ska på att du ska av.
Du får inte ligga i vänster innerfil och köra av om det inte är tvåfiligt i filen du kör av på.
Såsom jag har lärt mig är det:
Ska jag köra höger: Blinka höger.
Ska jag köra rakt fram: Blinka inte (varken höger eller vänster) förrän jag ska visa att jag ska köra ut ur rondellen och då jag blinkar höger.
Ska jag köra till vänster: Blinka vänster fram tills jag ska visa att jag ska köra ut ur rondellen och då blinkar jag åt höger.
Ska jag köra rakt fram: Blinka inte (varken höger eller vänster) förrän jag ska visa att jag ska köra ut ur rondellen och då jag blinkar höger.
Ska jag köra till vänster: Blinka vänster fram tills jag ska visa att jag ska köra ut ur rondellen och då blinkar jag åt höger.
Stämmer bra!
Jag blinkar alltid när jag kör i rondeller. Dels så känns det bra att visa andra vart jag ska men också så är det ett bevis på planerad körning.
Att blinka i cirkulationsplats är för mig självklart.
Det finns inget jobbigare än när man ska lämna företräde för någon så svänger dem av utan att blinka, bilen står på tomgång och tar på miljön.
Använd blinkers !
Jag har också lärt mig på detta sätt!
Det är väldigt bra att vara tydlig och visa för den resterande trafiken vad man har för avsikter
Detta gör att det inte uppstår några problem i trafiken
Dock anser jag att det är mycket viktigare att blinka ut än in i rondellen, för det är där många gör fel. Jag tycker verkligen inte om när folk inte blinkar. Speciellt om jag ska köra in och det är mycket trafik. Då brukar vissa blinka i sista sekund eller inte alls om de ska svänga vilket resulterar i att jag inte kan köra in eftersom jag inte vet om de ska fortsätta eller svänga och då bildas det onödiga köer som inte borde uppstå!
Senaste foruminläggen
Rubrik