Start > Körkortsforum > Stor eller liten trafikskola?

Stor eller liten trafikskola?

hannawernerod 2011-02-17 22:59 ! Citera #
Jag har funderat på det här med val av trafikskola. Det känns som ett viktigt val. Jag bor i en liten ort med en lokal trafikskola. Den drivs av en person som då alltså har hand om alla elever själv. Jag har intalat mig själv att eftersom den trafikskolan är privat så kommer hon som äger den försöka ”tjäna mer pengar” genom att säga att man behöver fler körlektioner.

Väljer man istället en lite större trafikskola med många lärare och många elever så kanske läraren har lättare för att säga att man kan gå vidare i utbildningen? Han har ju kanske ändå 3 elever till samma dag.
Ledsen om jag låter nojig och snål men som jag skrev i början anser jag att valet av trafikskola är viktigt.

Hur skulle ni ha gjort?
Johan_08 2011-02-18 18:43 ! Citera #
hannawernerod
Jag har funderat på det här med val av trafikskola. Det känns som ett viktigt val. Jag bor i en liten ort med en lokal trafikskola. Den drivs av en person som då alltså har hand om alla elever själv. Jag har intalat mig själv att eftersom den trafikskolan är privat så kommer hon som äger den försöka ”tjäna mer pengar” genom att säga att man behöver fler körlektioner.

Väljer man istället en lite större trafikskola med många lärare och många elever så kanske läraren har lättare för att säga att man kan gå vidare i utbildningen? Han har ju kanske ändå 3 elever till samma dag.
Ledsen om jag låter nojig och snål men som jag skrev i början anser jag att valet av trafikskola är viktigt.

Hur skulle ni ha gjort?

Mindre skolor brukar ha tendens att kräma ur på pengar, större skolor är mera ute efter bra statistik.
Satsa på en större.
Min körskola har hand om cirka 7 elever om dagen, per lärare (6st lärare).
hannawernerod 2011-02-18 19:02 ! Citera #
Det lutar åt en större trafikskola. Då kommer nästa dilemma nämligen svårighetsgrad.
Jag vet att om jag väljer den mindre skolan får jag köra i ett område jag känner till väl och som är betydligt lättare än alternativet.
Väljer jag den större skolan, som då ligger i en stor stad blir det svårare, rent tekniskt, för mig.
Sen vet jag självklart att jag ändå kommer få köra alla moment vilken skola jag än väljer, men i svårare eller lättare miljö.
Kluven? Ja.
Johan_08 2011-02-18 19:35 ! Citera #
hannawernerod
Det lutar åt en större trafikskola. Då kommer nästa dilemma nämligen svårighetsgrad.
Jag vet att om jag väljer den mindre skolan får jag köra i ett område jag känner till väl och som är betydligt lättare än alternativet.
Väljer jag den större skolan, som då ligger i en stor stad blir det svårare, rent tekniskt, för mig.
Sen vet jag självklart att jag ändå kommer få köra alla moment vilken skola jag än väljer, men i svårare eller lättare miljö.
Kluven? Ja.

Självklart kan det kännas som att det blir ett problem då, men det är nästan tvärtom - Ju svårare ju mer erfarenhet och lärdom kan du ta till dig.
Körläraren kommer ju alltid ingripa om något går snett eller håller på o lutar åt det hållet.

I framtiden så kommer du köra i massa nya miljöer, då måste du kunna detta utan problem.

Men jag kan ju säga att allt kommer gå i din takt, så om det är svårare egentligen? Inte så himla mycket, förutom att det är en ny miljö - Men dom kommer in kasta in dig i svåra moment det första dom gör.
Adrian07Leon10 2011-03-16 17:10 ! Citera #
Tror det är väldigt olika, min skola har minst 20 eler per dag, de vill end¨mjölka pengar
fiialill 2011-11-29 18:29 ! Citera #
Spelar väl egentligen ingen roll, vad som är viktigt är att den är väl etablerad och har ett gott anseende.
sarawarneryd 2011-12-15 11:39 ! Citera #
Även jag bor i liten ort och hade svårt med valet av körskola men det visade sig att mitt val blev hur bra som helst. Jag valde en mellanstor körskola, som inte var stadens största men ändå inte så liten som du beskriver, och det har varit jättebra. Det känns inte alls som om de har varit ute efter mina pengar, utan målet har hela tiden varit min utveckling och om jag klarade av en sak så gick vi vidare till nästa och de tog ingen onödig tid till sådant som jag redan kunde! Så om ni bor i Borås är 7h trafikskola ett tips, för den är enligt mig väldigt bra! :)
Gäst 2011-12-25 16:03 ! Citera #
Jag går på en liten körskola och jag tycker inte att de försöker mjölka pengar. Först fick jag ett schema med lektionerna som vi trodde att jag skulle behöva men den har han srykt några för att han inte tycker jag behöver dem. Så antagligen varierar det från körskola till körskola.
sophie 2012-01-15 20:07 ! Citera #
Jag går på en relativt liten trafikskola som funnits i knappt ett år, upplever att körtiderna är liute svåra att få om man inte bokar i god tid (pga lite lärare) MEN det jämnar ut sig men hur mycket uppmärksamhet och omsorg i sin utbildning man får. dom vill ju också växa och vill att folk ska klara sitt körkort hos dom.- tänk på hur mycket dom har att bevisa också!

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo