Start > Körkortsforum > Påbudsmärken

Påbudsmärken

torsten 2009-03-04 18:42 ! Citera #
Är inte påbudsmärken ett rätt så dåligt namn egentligen? Jag menar, det låter som något frivilligt ist för det tvång som dem faktiskt är!
Gäst 2009-03-04 19:46 ! Citera #
Jo, lite dåigt är det nog. Tydligare ord borde finnas.
kittykat 2009-04-11 14:54 ! Citera #
Äh, påbud tycker jag låter som något man ska uppmärksamma och följa... Fast å andra sidan så kan man ju tänka att påbud är motsatsen till förbud och då ger det ju helt fel innebörd... Men vad skulle de annars heta?
Moony Lovegood 2009-04-13 21:39 ! Citera #
Jag är också förvirrad över dessa märken p g a namnet kan jag säga, men jag antar att jag kommer tycka det är logiskt efter att ha fått mer erfarenhet av dem och hur de fungerar!
discombobula 2009-05-04 15:49 ! Citera #
Måste man kalla dem något speciellt?:S bara man vet vad de gör så :S
Jebo 2009-08-05 10:37 ! Citera #
Håller helt med, påbud låter otroligt byråkratiskt och gammaldags, kan man inte döpa om dem till något som folk faktiskt förstår typ; tvingande märken, eller ”pekregeler” :lol:
Gäst 2009-10-22 13:58 ! Citera #
Påbud tycker jag verkligen låter som något man ”bör” göra men inte måste... Väldigt förvirrande ja.
Björn He I dag 04:58 ! Citera #
Ordet påbud betyder samma sak som order eller befallning, alltså något man ombeds att göra med strikt förväntan om lydnad, men det kanske inte så många känner till...

Att något är påbjudet betyder att man skall göra det påbudet anvisar om - men inte något annat för allt annat är förbjudet; på refuger och mittbarriärer finns normalt uppsatt påbudsmärke som anger ”påbjuden körbana höger” som betyder att man skall passera på höger sida (i sin färdriktning) - för att passera på vänstra sidan är icke tillåtet.
Förbud har (den något motsatta) betydelsen att något icke får göras eller ske; förbjuda (att bestämma att något inte får göras eller ske) kan vara antonym både till påbjuda och tillåta.

Påbudsmärket för gångbana betyder att banan är påbjuden för gångtrafikanter att färdas på men INGA övriga trafikanter får färdas där (utan ett fordon skall ju framföras på den så kallade körbanan).
Påbudsmärket för kollektivkörfält betyder att körfältet (eller hela körbanan om det är en ”bussgata”) är påbjudet för bussar i linjetrafik att framföras i, och generellt även för cykel och moped klass II om körfältet är beläget till höger i färdriktningen; en buss i linjetrafik måste dock inte alltid köras i ett kollektivkörfält när ett sånt finns utan bussen får köras även i det normala körfältet om det skulle passa bäst för den fortsatta färden.

Senaste foruminläggen

Rubrik
8
I dag 04:58
4
I dag 03:29
7
I dag 03:15
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest