Start > Körkortsforum > Ha en praktikant som handledar…

Ha en praktikant som handledare? bra eller dåligt?

cottie 2011-02-16 13:53 ! Citera #
Jag har köpt en utbildning på 30, 80 minuters lektioner, men mitt problem är att jag ska få köra med en praktikant. Han är alltså utbildad men måste praktisera i 4 veckor innan han kan börja jobba som trafiklärare. Ja tackade iallafall ja till erbjudandet med honom som handledare, annars skulle jag få vänta 1 månad. Men nu är jag osäker. Han har ju ingen erfarenhet som en annan trafik lärare har, vilket jag antagligen lär mig mer av. Har någon erfarenhet av detta kanske??
Gäst 2011-02-17 16:02 ! Citera #
Ja de låter inte som en höjdar ide alltså. Dock så vet du inte hur på läst ”praktikanten” är. De blir att chansa lixom. Hon/han kan vara jättebra, men chansen är inte lika stor som en erfaren.
De blir ju väldigt dyrt om du inte har lärt dig så mycket efter alla de lektionerna.
Tycker också de låter som väldigt många lektioner.

Mitt tips är:
Prova att ta en lektion i taget istället för så många lektioner på en gång. Du märker nog rätt fort om du lär dig av handledaren elr inte. Som en bra eller dålig lärare helt enkelt.
Om du har möjlighet att övningsköra privat så gör de också. Se till att bli riktig duktig på att köra bilen, växla och känna dig säker när du kör. Något som ja gjorde var att låta min privata handledare hänga med på en körlektion i baksätet. Då får hon/han reda på vad du behöver träna på. Lättare att planera sin träning då. Tjänar pengar också som du kan lägga på en bil sen istället.

Dock blir det svårt om du inte har någon att köra med privat. Då är det nog bäst att pröva dig fram först med praktikanten, innan du köper så många lektioner på en gång.

Mvh Gustav
cottie 2011-02-19 22:10 ! Citera #
Nej jag kan tyvärr inte köra privat hemma. så därför, så många lektioner. Dom sa att jag måste ta dem för att bli helt klar. Jag tyckte också att de lätt jätte mycke. Undra om dom bara vill dra in pengar. Men tydligen skulle en annan trafiklärare sitta med oss i bilen ibland, vilket är bra. Men jag har funderat och ska be om en annan lärare också en erfaren. Så jag kan endå köra några med praktikanten. Vi får se hur de blir på Tisdag när jag kör med honom för första gången. tack för ditt svar :)
cottie 2011-02-22 19:16 ! Citera #
Idag var de dags för den första körlektionen med den här lärlingen som jag hade bokat. Han var jätte osäker, jag fick fråga honom flera gånger vart jag skulle köra eftersom han glömde säga de till mig. Han ville även inte ge mig godkänt på ett av momenten. Men som tur var så hade vi med oss en riktigt kör lärare i bilen som tycke att jag klarade av det jätte bra. Kändes jätte konstigt. Han gav mig ingen beröm när jag gjorde bra, utan de va läraren som satt bak som gjorde det. Nu har jag ringt och bett om få byta lärare men reseptionisten där lätt inte så glad. Hon ville lixom att jag skulle ge de mer chanser och försökte lägga de på att de va jag som var osäker pga den första lektionen och så vidare. Nu funderar jag på att byta till en annan skola. Tycker att de blir dålig stämning. Kör inte med en praktikant, iallafall inte en lång period.
Trafiklärare Sthlm 2011-03-11 23:29 ! Citera #
Jag kan inte svara för alla, men min erfarenhet av praktikanter - både som vi har haft på skolan och när jag själv var ny - är ganska positiv.
Självklart kan man inte ha den erfarenhet som en äldre lärare har, men det brukar man ofta ta igen (med råge) med den motivation och inlevelse man har när man är ny och vill visa framfötterna.
På min skola brukar vi erbjuda praktikantlektioner till lite rabatterat pris, och om någon lektion går helt åt skogen så brukar vi bjuda på en ny gratis.
Nästan alla elever brukar vara nöjda.
Det är ju heller inte så att man bara plockar in en snubbe från gatan och låter han köra, utan när man gör sin praktik har man ofta pluggat ett år på utbildningen redan, och borde ha ett hum om vad det handlar om.
Gäst 2011-03-18 02:22 ! Citera #
Själv körde jag med en praktikant som var i slutet av sin utbildning. Det var den bästa läraren jag har haft! Hon var jättenogrann, mån om att hon förklarade så att jag förstod, uppmuntrande och hade massor med uppfinningsrika pedagogiska tips :) Klart det är bra med erfarna lärare, men det kan också vara så att de som är under utbildning/nyutbildade inte ännu har hamnat i nån ”slentrian” utan är måna om att göra ett bra jobb och därför är extra motiverade.
Matilda55 2011-03-23 19:51 ! Citera #
Jag är själv väldigt tveksam till praktikanter i största allmänhet. Nu är det kanske inte lika allvarligt att få en praktikant som körskolelärare gentemot att få en praktikant som exempelvis kirurg. Men man har trots allt betalat en summa pengar för att man ska lära sig någonting, och frågan är om man verkligen lär sig lika mycket av en praktikant under samma tid som man gör med en fullt utbildad och rutinerad körskolelärare?

Det här är naturligtvis också någonting som varierar från fall till fall. Man ska inte dra alla över en kam, och ett flertal praktikanter är säkert mycket bättre än många utbildade lärare. Men frågan är hur det ser ut över lag..
Gäst 2011-04-01 23:17 ! Citera #
Du vet väl att du kan byta till vilken lärare du vill under tiden du övningskör. du är inte fast med samma

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I går 20:04
5
I går 13:17
8
I går 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor