Start > Körkortsforum > Klarade teorin igår, tjohooo v…

Klarade teorin igår, tjohooo vad glad jag är!

Kakan 2011-02-16 07:52 ! Citera #
Igår var alltså dagen då man lite nervös begav sig till stan för att få teorin avklarad.
Det gick toppen, fick 62 rätt av 65 möjliga...kan inte annat vara nöjd.
Jag har läst boken 1 gång men då suttit och strykit under de viktigaste och sen har jag gjort massa dataprov som jag haft tillgång till via min körskola (de använder sig av STR). Många frågor liknade dataprovens frågor men en del var formulerade annorlunda. Fick inte en enda fråga om reaktionssträcka, bromssträcka eller räkna om från km/h till m/s .....jag som verkligen pluggat in det.
Jag missade en fråga om katalysatorn, en annan där jag tror svaret ska vara biogas (jag svarade naturgas) och sen ett slarvfel om hur placeringen av bilen skulle vara vid en högersväng. Jag valde den bilden där bilen var placerad ”lite” till höger men det korrekta ska väl vara den bild som var ännu mer till höger dvs ute i väggrenen. Hursom helst nu är det klart och jag behöver ”bara” koncentrera mig på uppkörningen. Är nervös som satan för jag känner mig inte säker på min körning men det är väl bara göra sitt bästa, kör upp nu på måndag. :D
Robert 2011-02-16 11:40 ! Citera #
Fan va kul jag hoppas du klarar uppkörningen oxå :)
Johan11111 2011-02-16 14:43 ! Citera #
Grattis! Har teoriprovet imorgon.

Hur räknar man ut ms?

Ex på fråga kan ju vara:
Hur många meter per sekund (m/s) är 110 kilometer i timmen (km/h)?

(jag har ingen aning om formeln)
Kakan 2011-02-16 19:35 ! Citera #
Jag letade själv som en galning efter en formel för att räkna om km/h till m/s.
Visst kan man räkna ut korrekt genom att dela hastigheten med 3,6 dvs 110 km/h dividerar du med 3,6 och då får du fram m/s.
Men om man inte är superhaj på matte och i och med att du inte få ha papper/penna/räknare eller annat hjälpmedel på provet så finns det enklare sätt att räkna ut ett mer ”ungefärligt” svar.
Om hastigheten är 110 km/h så tar du bort en nolla och sen multiplicerar du med 3 dvs 11x3 = 33
Observera att det blir inte det exakta svaret men troligtvis kan du använda uteslutningsmetoden om svarsalternativen är t.ex 15, 20, 30, 45....då väljer det svaret som ligger närmast 33.
Kör du 90 km/h blir det alltså 9x3 = 27
Kör du 30 kmh blir det alltså 3x3 =9
Lycka till på provet imorgon!

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo