Start > Körkortsforum > Slopad introduktionsutbildning

Slopad introduktionsutbildning

Jigain 2011-02-15 15:27 ! Citera #
Läste just följande på Transportstyrelsens och Trafikverkets information för introduktionsutbildning (kurs för handledare + körkortsaspirant för övningskörning):

Kravet på att elev och handledare måste gå introduktionsutbildning tillsammans har slopats.

Den som redan har gått en introduktionsutbildning behöver inte gå om den, förutsatt att utbildningen fortfarande är giltig. Utbildningen är giltig i 5 år från det datum den genomfördes.

Ändringarna började gälla den 1 september 2010.


I och med att jag (äntligen, i 23-årsåldern!) just förbereder mig på att ta körkort, vad exakt behöver jag göra numera för att få en handledare godkänd så att jag kan övningsköra med honom/henne?

Tänker ta B-körkort, om det spelar någon roll.

Mvh,
”Jigain”
Gäst 2011-02-17 15:40 ! Citera #
Hej Jigain!

Jo det som krävs för att du ska få övningsköra är:

1. Du och den/de handledare som du ska övningsköra med måste gå en introduktionsutbildning. Fast ni behöver inte gå samtidigt.

2. Du måste söka körkortstillstånd och de som ska vara handledare till dig måste gå in på www.korkortsportalen.se och registrera sig som handledare för just dig. De kostar 170kr.

3. Ni måste ha det personliga handledartillståndet med er som kopia elr original i den bil ni kör, annars ses de som olovlig körning för dig. Din ”handledare” blir av med körkortet.
Är också bra om du har en kopia på ditt körkortstillstånd.

Hoppas allt går bra nu!

Mvh Gustav

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 23:50
21
I går 21:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov