Start > Körkortsforum > Fickparkering

Fickparkering

Krissie89 2011-02-15 09:56 ! Citera #
Hej alla!

Hur lär man sig att fickparkera bäst?
Vissa jag känner som har körkort säger att dem inte ens kan fickparkera och att dem avstår från att göra det.
Men det är väl ett obligatoriskt moment?

//Kristina
Martineriksson 2011-02-15 19:55 ! Citera #
Asså, fickparkering är en pain...

Jag skulle aldrig klara en fickparkering i Stockholm, men här i västerås är det lite större luckor.

Det jag gör är:
Ställ dig brevid fordon 1.
Backa bakår och sväng maxat mot parkeringen.
Kör framåt, med nosen mot fordons 1 bak.
Baka in mot parkeringen igen, och försök lägga dig rätt i luckan.
Justera det sista med att åka fram och sedan backa snyggt igen.

Så löser jag det, vet inte om min förklaring är dålig, gjorde mitt bästa!

Lycka till :D
Gäst 2011-02-17 16:16 ! Citera #
Hej Kristina!

Absolut är det obligatoriskt. Dock är det bara varannan uppkörning som blir utsatta för det i genomsnitt.

Att göra en fickparkering är som allt annat.. Träning ger färdighet ;)

Såklart finns det tips, här är ett:

Kör fram till den främre bilen och se till att du står bredvid den med baken på bilen.

Ta ut fullt svängreglars mot parkerningsfickan och börja backa tills du ser den bakre bilens lysen i vänstra backspegeln.

Räta då ut ratten och börja backa rakt bakåt, vik in precis innan bakhjulen stöter in i trottoaren.

Nu räcker det oftast att fin justera genom att köra fram en gång mot den främre bilen och sen back bakåt lite igen. Nu ska bilen vara perfekt i parkeringsfickan om du har lyckast.

Hoppas de går bra nu!

Mvh Gustav
Seglarkungen 2011-03-03 22:42 ! Citera #
Tack för förklaringen Gustav, nu har jag kolla på det. Ska bara testa i praktiken.
Men undrar en sak, hur är det med att ”tömma” bilar innan en fickparkering? Är det som en väster sväng på landsväg eller ska man bara skita i att det är bilar bakom och ända ta det lugnt?
Och en fråga till, ska man blinka innan fick eller hur fungerar det med blinkersen?
Gäst 2011-03-24 19:58 ! Citera #
Ta en väldigt otrafikerad gata med en stor ficka och öva där, om och om igen. sen kör till nästa ficka och öva där!
Emil 2011-03-27 19:52 ! Citera #
Man kan gå på känn eller köra metodiskt och följa några steg.
Personligen föredrar jag att köra på känsla vilket fungerar rätt bra för mig.
mykis 2011-03-28 12:33 ! Citera #
Gustav_B
Hej Kristina!

Absolut är det obligatoriskt. Dock är det bara varannan uppkörning som blir utsatta för det i genomsnitt.

Att göra en fickparkering är som allt annat.. Träning ger färdighet ;)

Såklart finns det tips, här är ett:

Kör fram till den främre bilen och se till att du står bredvid den med baken på bilen.

Ta ut fullt svängreglars mot parkerningsfickan och börja backa tills du ser den bakre bilens lysen i vänstra backspegeln.

Räta då ut ratten och börja backa rakt bakåt, vik in precis innan bakhjulen stöter in i trottoaren.

Nu räcker det oftast att fin justera genom att köra fram en gång mot den främre bilen och sen back bakåt lite igen. Nu ska bilen vara perfekt i parkeringsfickan om du har lyckast.

Hoppas de går bra nu!

Mvh Gustav



Precis som gustaf beskrev de har jag också fått lära mig!:) Lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov