Start > Körkortsforum > Axeltryck och boggitryck

Axeltryck och boggitryck

Krissie89 2011-02-15 09:33 ! Citera #
Hej alla!

Skulle någon kunna vara vänlig och förklara vad axeltryck och boggitryck innebär/betyder?
(finns två vägskyltar om detta!) Jag vet hur skyltarna ser ut, men inte vad dem innebär!
Tacksam för svar!
//Kristina
Gäst 2011-02-15 22:12 ! Citera #
I teoriboken står det att läsa om axeltryck: ” Den sammanlagda statiska vikten som hjulen på en hjulaxel överför till vägbanan.”.
Det tolkar jag som att vikten på ett hjulpars axel inte får överskrida vikten som står på vägmärket.
Sen exakt hur man får dela upp fordonets vikt på antal hjulaxlar har jag ingen koll på.

Om boggitryck står det: ”den sammanlagda statiska vikten som hjulen i en boggi överför till vägbanan.”.
Det tolkar jag som att vikten fördelat på de två hjulparen som ingår i boggi inte får överskrida vikten som står på vägmärket.
Boggi är ju då när tung trafik har hjulpar som sitter med mindre än 2,0 m avstånd.

Hoppas det hjälper lite och inte förvirrar mer!

/Christina
Lars 2015-09-10 21:06 ! Citera #
Funderar också på hur man räknar ut axeltrycket eftersom det är bruttovikten på fordonets axlar som avses på märket.Delar man upp lastvikten fifty-fifty på axlarna eller...?
Vad är en boggie 2017-07-06 13:51 ! Citera #
Vad är en boggie?
Gäst 2017-07-06 22:58 ! Citera #
Vad är en boggie 2017-07-06
Vad är en boggie?
2 hjulpar på olika axlar inom 2M avstånd.
Något som enbart finns på lastbil/buss, och gamla stora amerikanska suvs..
Gäst 2017-07-25 23:03 ! Citera #
Gäst 2017-07-06
2 hjulpar på olika axlar inom 2M avstånd.
Något som enbart finns på lastbil/buss, och gamla stora amerikanska suvs..
Finns på diverse släp också.

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo