Start > Körkortsforum > Lite frågor (var får man köra …

Lite frågor (var får man köra om osv)

Sebastius 2009-03-04 03:31 ! Citera #
Tjena!

Har mitt 3:dje teori prov på torsdag så får se om gud är med mig denna gången. Kanske är jag trög men jag ger icke upp för det :D .
Mina frågor är följande:

1.
Vilka fordon får man köra om på övergångsställen obevakade som bevakade? och vid järnvägskorsningar obevakade som bevakade? Är det 2 hjuliga fordon man bara får köra om?

2.
Var får man köra med bokserad bil?

3.
Var får man köra med nödhjul?

4.
om det är heldragen linje på min sida på en bro och en bil framför mig har fått motorstop. Får jag köra om då ?

5.
vad är viktigast när du blir omkörd? Hålla hastigheten eller hålla långt till höger kanten?

6.
Var får man parkera? Är det alltid en P skyllt där man får parkera. Får man parkera på gångfartsområde? gågata? huvudled? osv...

Får nöja mig med dom 5 så länge och jag vore jätte glad för svar då de skulle hjälpa mig en liten bit upp för backen till toppen :D:D:D .

/best regards Sebastius
Gäst 2009-03-04 10:56 ! Citera #
Svarar på frågorna jag kan; :)

1.
Vilka fordon får man köra om på övergångsställen obevakade som bevakade? och vid järnvägskorsningar obevakade som bevakade? Är det 2 hjuliga fordon man bara får köra om?

2.
Var får man köra med bokserad bil?

Överallt, förutom på motorväg, där är det bara ok till nästa avfart

3.
Var får man köra med nödhjul?

Till närmaste däckverkstad

4.
om det är heldragen linje på min sida på en bro och en bil framför mig har fått motorstop. Får jag köra om då ?

5.
vad är viktigast när du blir omkörd? Hålla hastigheten eller hålla långt till höger kanten?

Hastigheten, om det gäller att du annars kan öka hastigheten

6.
Var får man parkera? Är det alltid en P skyllt där man får parkera. Får man parkera på gångfartsområde? gågata? huvudled? osv...

Inte där det är huvudled. Finns det uppmärkta platser ska du alltid stå där. Där man inte få stå är det skyltat

Får nöja mig med dom 5 så länge och jag vore jätte glad för svar då de skulle hjälpa mig en liten bit upp för backen till toppen :D:D:D .
Sebastius 2009-03-04 21:46 ! Citera #
Tack för svaren :) .. Om nån vet frågorna på de sista så skulle inte de heller skada :)

/Sebastius
Sebastius 2009-03-05 20:12 ! Citera #
Ville bara meddela att jag klarade skiten :D!!
Gäst 2009-03-30 10:42 ! Citera #
Sebastius
Ville bara meddela att jag klarade skiten :D!!

Sweet :D
rex 2011-04-19 15:47 ! Citera #
Har gjort provet två ggr men misslyckats; först 49 sen 50 fatta va arg ja blev men i morron onsdag ska ja fan bli godkänd annars vet ja inte vad ja gör :x
frokenf 2011-05-01 15:49 ! Citera #
Sebastius
Tjena!

Har mitt 3:dje teori prov på torsdag så får se om gud är med mig denna gången. Kanske är jag trög men jag ger icke upp för det :D .
Mina frågor är följande:

1.

Obevakade övergångsställen: Du får inte köra om sånär som på ett undantag: Det är tillåtet att passera i låg fart (så att du hinner stanna) om det finns fler än ett körfält i din färdriktning och något av följande uppfylls:
Körfälten leder till olika färdmål.
Det är tät kö i alla körfält.
Det sker i anslutning till en korsning.

Bevakade: Du får köra om men det anses inte lämpligt.

4.

Nej. Det är sannolikt olämpligt. Den heldragna linjen finns för att undvika fara. Har bilen fått motorstopp kommer den sannolikt starta inom en kort tidsrymd, och du kan vänta. Har den fått ett motorhaveri så tror jag (observera att jag tror detta) så ska du på ett säkert sätt hjälpa bilen ifrån bron. Det är svårt för mig att säga exat hur du ska göra utan att ha sett situationen, men det viktiga är att du skapar dig en känsla för situationen: Sikt, faror etc etc.

/best regards Sebastius
frokenf 2011-05-01 16:41 ! Citera #
Tillägg på fyran!!! Du får köra om, enligt Trafikförorndningen:

En heldragen linje får korsas om ”det behövs för att fordonet skall kunna passera ett hinder på vägen” (Trafikförordningen). Det skulle inte vara rimligt att du står och blockerar hela vägen bara för att du inte får köra över spärrlinjen tillfälligt.

Du ska i första hand sträva efter att inte korsa den heldragna linjen, men måste du så får du som sagt det.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 01:25
3
I går 19:46
3
2024-12-24 17:27
10
2024-12-23 19:48

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Testa ett teoriprov