Nervositeten kommer förstöra
Jag är galet rädd att jag ska lyckas klanta mig på uppkörningen, nästa vecka gäller det. Vet med mig att jag inte presterar så värst bra när mycket står på spel och jag har någon som sitter och granskar varje rörelse jag gör.
Dessutom är det rätt jobbigt att alla mina kompisar har lyckats ta körkort på första försöket. Jag brukar oftast vara bra på saker direkt och är verkligen inte van vid att vara dålig på någonting. Om jag misslyckas med detta kommer jag vara ett totalt nervvraaak på andra uppkörningen, och det kommer ju inte gå vägen. Vad gör man för att lugna ner sig, några tips?
Det fixar du, försök prata med trafikinspektören, om väder och vind, hur länge den arbetat, vad han gör på fritiden, lite allmänt typ, och försök göra en andingsövning innan du sätter dig i bilen, jag trodde det värsta när jag gjorde min uppkörning, men de är mänskliga, (dock har de en bra fasad) jag blev kuggad nu på min första uppkörning och det som stör mig mest är pengarna, jag har inte råd egentligen med en ny uppkörning, men vad gör man, och nu vet jag hur det går till och man behöver inte vara supernervös, dock var jag det för min trafikinspektör va inte särskilt pratsam, men vad är det värsta som kan hända liksom :P det fixar sig, du vet att du kan köra! Jag vet vad jag behöver göra mer nu i min andra uppkörning, vad jag klarade och inte klarade, missade 2 punkter, så det ska nog fixa sig. Men gå på toa innan och kissa, drick lite vatten, gör lite andningsövning och försök gå runt och intala dig själv att detta ficar du!
Hej Johyde!
Du har all rätt i världen att gå och vara nervös, vara nojig och hela den biten,
Jag var själv likadan när jag körde upp i tisdags (8/2-11)
Uppvärmningslektionen gick rent åt helvete, man kunde nästan tro att jag satt i bilen för första gången, sa till körläraren att jag kommer kugga, kändes allmänt piss. Men sen när jag väl satt mig i bilen och hälsa på inspektören så bara försvann allt, han berättade vad dem skulle gå igenom och hur bedömningen gick till och att ett motorstop var bara att rent utsagt skita i, det kan hända den bästa.
Fick börja med en säkerhetskontroll, i mitt fall fick jag kontrollera ”säkerheten” som han kalla det, satt där som ett fån och fatta ingenting vad han mena, så bad han vara med specifik, men fick bara ett dum svar tillbaka, vred om nyckeln, och vips hör man inspektörens röst
”sådär ja, var väl inte så svårt? inget konstigt på instrumentbrädan? då kör vi”
Sen föll allting på plats, Det är inte hela världen om du gör små misstag hit eller dit, det är helheten som bedöms, Men vet du med dig om att du kommer fel in i ett körfältsbyte eller som jag kom fel när jag skulle ut från en parkering, så påpeka det, inspektören ser ju det direkt, men visar du att du vet om att du gör fel, så är du medveten om felet och kan då rätta till det på bästa sätt.
Det är bara bra du är nojig och nervös inför uppkörningen, då blir du mer alert och uppmärksam på allt runt omkring,
vet inte om det var så stor hjälp, men önskar dig all lycka till inför uppkörningen
mvh
Xorian
En kompis till mig var så nervös att hon darrade som ett asplöv. Trafikinspektören var rätt snäll. Hon fick gå ut och promenera ett varv runt bilen och andas lite. Sen gick det bättre.
Jag tror alla är nervösa. Det är ju en skitläskig grej, och stressande då man ju VET att man kan, men är livrädd för att glömma i stunden eller att göra något slarvfel. Säg det till inspektören så förstår de säkert. De träffar ju nervösa elever varje dag...
Tipset är också att andas och tänka att om man kuggar, så går det bra att boka nytt uppkörningsprov! Det är faktiskt inte heeela världen även om det känns så!
Min mamma när hon tog sitt körkort för några år sedan gjorde något misstag (kommer inte ihåg vad) och blev förbannad på sig själv och svor lite tyst. Då upplevde hon att hon kuggat vilket gjorde att hon slappnade av då det ändå kändes kört och blev som en extra körlektion. Hon fick sitt körkort för trafikinspektören märkte att hon visste att hon gjort fel och märkte att hon slappnade av och blev en bättre förare efteråt.
För egen del oroar jag mig något fruktansvärt för att nervositeten ska förstöra, jag ska först köra upp om 4 veckor men är redan otroligt nervös. Ett nackdel som jag ser det för min del är att kunna påpeka att jag har gjort något misstag då jag avskyr att sitta och berätta om hur jag kör och varför jag kör på ett visst sätt medan jag kör. Men hoppas som många säger att nervositeten släpper när man väl börjat köra.
Senaste foruminläggen
Rubrik