Start > Körkortsforum > Börja med automat??

Börja med automat??

Fenomena 2011-07-21 14:27 ! Citera #
Man tager va man haver. Hade jag både en automatväxlad och en manuell bil att välja på så hade jag valt den manuella. I annat fall ser jag inte att någon skada skulle se med att börja få trafikvana med automaten. Dock bör man vara medveten om att när du sedan börjar med den manuellt växlade bilen så får du gå ned i svårighetsgrad och nästan börja om från början. Däremot kan de mer avancerade övningarna ta lite kortare tid sedan om du har trafikvanan.
Tänk på att låta grundövningarna (hanteringen av bilen) med den manuellt växlade bilen ta tid. Har man tålamod med att lägga ned mycket energi i dem kommer din körkortsutbildning flyta mycket smidigare sedan!

Lycka till och hoppas du hittar en väg som passar dig!

//Fenomena Trafiklärarstuderande
Citrongräs 2012-03-16 23:13 ! Citera #
Efter att ha läst tråden känner jag mig alltmer övertygad om att det alls inte
borde vara tokigt att börja med automat.

Att fokusera på trafiken först och sedan införa växlingsmomentet.

Dels är jag tveksam till att man beskriver växlingen som ”grunden” för bilkörning.
Visst, sitter du i en växlad bil så måste du kunna växla för att komma vidare,
men det är ändå bara en teknisk detalj.

Dels undrar jag om det verkligen handlar om att ”lära om”. Det enda man gör
är ju att lägga till ett moment. Det är inget som ändras. När man väl ska lära
sig växla kan det väl inte vara någon nackdel att redan vara van vid styra,
bromsa, gasa, ha överblick osv. Man lär ju snabbare komma tillbaka till
motorvägen än man skulle kommit ut på den om man börjat med manuell.

Jag övade själv bara med manuellt och det går ju fint. Men jag minns några
situationer, som i en korsning och en tjej plötsligt skulle gå över gatan, när
allt blev helt förvirrat och jag fick motorstopp. Hjärnan drar ihop sig till ett
fokuserat reptilläge när situationen blir skarp och om inte växlingen sitter
i ryggmärken så kommer den i andra hand. Bättre då att vara mer van vid
trafikens olika händelser innan man också ska utmana sig med växling.

Tror jag. Vi får se vad forskning kan säga om saken! :)
Citrongräs 2012-03-16 23:15 ! Citera #
PS Jag tänker mig alltså detta när man kör privat, antingen man bara har automat eller kan välja
på båda. Tar man bara lektioner på körskolan så kommer ju ekonomin in som en till parameter
och då kanske det kan vara rimligt att sträva efter synergieffekter och få med så mycket som
möjligt på samma lektioner.
samueel 2012-03-18 13:38 ! Citera #
ellen
jag har möjlighet att börja övnings köra med en bil som har automat, är det lättare eller är det dumt för att jag inte lär mej växla ordenkligt då? :?

Om du kör upp sen med automat så har du inte behörighet för manuell bil med växellåda & koppling. Däremot om du kör upp som vanligt, (manuell) så har du full behörighet till att köra automat.
Gäst 2012-03-20 19:06 ! Citera #
Om du ska ta körkort med manuell så är det lämpligast att börja med det. Det är dumt att börja med automat om du inte ska köra upp med en automatbil och därmed enbart får köra automat. Det är svårare att rättatill felen än att göra rätt redan från börja.
Gäst 2012-03-20 23:24 ! Citera #
smile
Om du ska ta körkort med manuell så är det lämpligast att börja med det. Det är dumt att börja med automat om du inte ska köra upp med en automatbil och därmed enbart får köra automat. Det är svårare att rättatill felen än att göra rätt redan från börja.

Att börja med automat är ett alldeles utmärkt sätt att få en känsla för trafiken och bilkörandet utan att behöva blanda in växlingsmomentet på ett tidigt stadium. När man sedan är redo kan man fördjupa svårighetsgraden genom att väva in manuellt växlande.
Gäst 2012-03-23 21:34 ! Citera #
En familjevän hånade mig häromdagen för att jag sa att jag inte har börjat övningskört tidigare, eftersom vi inte hade en automat då. Min personliga åsikt är att trafikregler och sådant inte är det svåra, och att introducera något svårare i något som jag anser lättare känns sådär. Å andra sidan kan man förstås se det som att man trappar upp svårighetsgraden, men jag vette tusan om det hjälper så mycket.
Gäst 2012-03-28 14:39 ! Citera #
Jag skulle klart börja med manuell, även om du har mer att tänka på från början så är det mycket värt att lära sig tekniken redan tidigt. Att vänja sig med en automatväxlad bil kan annars bli ett hinder när du haft körkort ett tag och sedan inte vill eller kan köra en bil som inte är automatväxlad, då blir du väldigt begränsad när du till exempel ska hyra en bil eller låna en bil av en kompis.
tjugosexan 2012-03-28 19:18 ! Citera #
Bästa är ju naturligtvis att börja med manuell, men har man inte den möjligheten så tycker jag att automat är ett okej alternativ.
Jag körde mycket med vår automat i början och fördelen som jag kan känna nu när jag börjat med manuell är att jag redan har bra koll på vägen + skyltar så att jag har mer tid över för växling och sånt som man måste tänka på iom det.
Thudor 2012-04-04 15:19 ! Citera #
Jag tyckte det var skönt att skifta mellan automat och manuell i början av min övningskörning. Därför att då när man kör automat kan man träna upp förmågan att vara uppmärksam i trafiken till skillnad från manuella bilar där mycket fokus hamnar på att krångla med växelspaken innan växlandet sitter. Det var bra för självförtroendet tycker jag och efter hand gick jag helt över till manuell bil.

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 09:43
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo