Start > Körkortsforum > Börja med automat??

Börja med automat??

Smimmi 2009-05-07 17:20 ! Citera #
Jag tror nog att det är bättre med manuell växellåda så man lär sig från början. För ska man ta körkort för manuell bil så kan det ta ett tag innan man har lärt sig allt med krypläge, hitta växeln osv.
Tiberja 2009-05-09 23:35 ! Citera #
Jag tycker inte att ma nska börja köra med automat om man ska ta körkortet på manuell. För det är nämligen så att jag började köra med manuell sen körde jag automat och sen när jag skulle börja köra manuell igen så fick jag motorstopp hela tiden :S det var inte alls kul!
Men nu kan jag köra manuell och tänker ta körkortet på manuell men kanske börja köra automat sen :D
L0ysan 2009-05-10 18:56 ! Citera #
Jag kan tänka mig att det är bra att lära sig manövrera bilen med en automatare, men bara en kort tid.
Sen är det ju dags för växling, koppling, styrning och allt på en och samma gång!!
Låter man det gå för långt med automatare, så tror jag att man har svårare för att lära sig köra med manuell.
Jag kan givetvis ha fel, men det känns som att det borde vara det.

Förstår inte heller dom som väljer att ta körkort endast för AUTOMAT !
Visst har man själv en automatare så, men om du någon gång behöver låna en bil så får man ju alltid tänka på att man bara har körkort för automat.
Borde bli väldigt krångligt!! ;)

Kram
Gäst 2009-05-26 19:23 ! Citera #
Manuell är absolut det bästa att börja med så man får in växlingen så snabbt som möjligt! Men har man inget annat att välja på än att börja med automat, varför inte? Ingen idé att vänta bara för att bilen inte har allt man vill träna på!

Medan du har tillgång till automat bilen, BACKA! Det jag tycker är jobbigast med backningen är att lära mig att vända mig om, titta bakåt, vart jag ska kolla, hur jag ska svänga. Problemet ligget inte alls i växlingen. Så sånna saker kan vara riktigt bra att träna på med automat.

Placering på väg, lära sig kolla i backspeglar, kanske prova på känslan med mötande träfik? (Mindre trafikerad landsväg), parkera.. Det finns massa du kan börja med! Vänta inte på att morsan och farsan köper en annan bil för din skull, börja kör för tusan :)
Heulwen 2009-06-04 11:37 ! Citera #
Jag tycker det är bättre att direkt börja med det man vill lära sig, kan bli mycket krångel att ”lära om” annars. Men visst kan du ta de första momenten med automat som att krypköra, backa och parkera etc, där behöver man ju inte växla om utan bara ha i 1:an.
Slashing 2009-06-22 01:39 ! Citera #
Jag tycker att du helt självklart ska börja med en manuell, du har all tid i världen på dig att lära dig växellådan. Du får dessutom lära dig grundkunskaperna FÖRST och inte som med automat, gasa bromsa styra, sen efter allt börja lära dig växla, krypsköra osv. Dessutom lär du känna bilen bättre och kommer snabbare in i tänket om att det inte bara ska vara 1 eller 2 saker att fokusera på under bilkörning.

Lycka till!
Gäst 2009-07-15 19:11 ! Citera #
Min syster övningskör med automat och hon tycker de är bra men jag tror nog att de bästa är att lära sig växla först för de är ju hela grunden.
//M
malbel 2009-07-16 19:35 ! Citera #
Jag kör automat hemma och manuell på bilskolan, det tycker jag funkar
Milad 2009-07-20 18:15 ! Citera #
Själv tycker jag att man ska köra det man ska göra uppkörningen med.

Manuell = Manuell uppkörning

Automat = Automat uppkörning

Men du kan nog köra automat lite för att lära dig några regler lite.
Jerpa 2009-07-22 03:30 ! Citera #
Precis som Macko säger, att köra med automatlåda de första gångerna låter personen få känna lite på trafiken först. Att både tänka på koppling, växling, trafik osv. kan kännas vääldigt förvirrande första gångerna.

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 12:06
3
I dag 09:43
1
I går 22:06
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor