Start > Körkortsforum > Börja med automat??

Börja med automat??

ellen 2009-03-02 21:44 ! Citera #
Jag har möjlighet att börja övnings köra med en bil som har automat, är det lättare eller är det dumt för att jag inte lär mej växla ordenkligt då? :?
Gäst 2009-03-06 19:17 ! Citera #
Automat är i och för sig väldigt lätt att köra, men att hålla rätt hastighet kan vara lite svår. Och det är bättre att börja köra korta sträckor med vanlig bil, typ 5 gånger lr så, så att man kan det där med kopplingen lite grann, och sen börja köra både manuellt och automat. Då lär man sig både grejer på samma gång.
beccaj 2009-03-15 12:43 ! Citera #
Jag tycker att det är bäst att börja med manuell, jag trodde att jag skulle vilja börja köra automat eftersom det verkade såå svårt med växlingen och såå men efter att lärt mej manuellt och sedan testat köra automat tykcer jag att det är värt det när man kan manuellt ordentligt först :D
ENI 2009-04-03 13:52 ! Citera #
Bäst är att lära sig köra manuellt, vill man kan man ju prova en eller två gånger i början för att känna hur det känns att köra automatisk men jag rekomenderar starkt med växlar. Kör du bara Automatisk får du bara körkort för det och får alltså inte köra en bil med manuella växlar, men tar du körkort med vanlig ”växel bil” så får du köra båda.
Gäst 2009-04-05 16:16 ! Citera #
Om du har tänkt att ta körkort för manuellt växlad bil är det nog dumt att övningsköra med automatväxlad. Då kommer dina körlektioner att gå åt till att vänja dig med manulla växlar.

Men däremot, om du istället väljer att ta körkort för automatväxlad så är det förstås utmärkt att även övningsköra med automatväxlad. Men tänk på att en automatväxlad bil oftast kräver mer bränsle, så det blir dyrare i längden.
Louise 2009-04-07 10:15 ! Citera #
Låter dumt!

Börja med manuell växellåda. I början tränar man ju mest manövrering, växelteknik och krypkörning på parkeringsplats så hoppa inte över detta moment. Det är viktigt att kunna växla korrekt.
josie 2009-04-16 11:12 ! Citera #
Jag började övningsköra med automat och jag tyckte inte att det var bra.
Visserligen kan man ju köra och öva på att lära sig trafiken mm men jag
tyckte nog ändå att krånglade till det . Skulle nog rekomendera att börja direkt med växellåda
om du har möjlighet. Lycka till!

josie:)
andrea 2009-05-01 22:28 ! Citera #
Det bästa är att börja med att köra manuell, eftersom då lär du dig att växla och hantera bilen på ett så bra sätt som möjligt! Automat är väldigt enkel att köra, men smartast är att börja köra manuellt. För att som sagt lära sig hantera växlarna.
Gäst 2009-05-05 19:51 ! Citera #
Hålla med alla. Det är bäst att börja med manuall, så att du kan köra både manuall och automatväxlad.
macko 2009-05-07 08:55 ! Citera #
Jag tycker att det kan vara lämpligt att börja med automat-låda eftersom då behöver du inte koncentrera dig så mycket på växlingar, och istället hur du placerar bilen, trafikregler skyltar etc. Sen måste du självklart träna på manuell låda när du fått lite trafikvana.

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 09:43
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo