Start > Körkortsforum > Ecodrivning/släppa gas

Ecodrivning/släppa gas

Johan1111 2011-02-01 20:51 ! Citera #
Tjenare

Vi säger att jag åker mot en rondell. Jag ser att det är lite kö. Ska jag släppa gasen i lagom tid och rulla in (kanske ligger på 4ans växel) och sen rulla och dutta på bromsen så mycket som behövs till bilen protosterar? Sen lägga i lägre växel (kanske tvåan)

Alternativ två:
Jag släpper gasen, jag lägger nästan i 3an direkt (från 4an), sen känner jag att jag kommer in för fort, då petar jag i tvåan, osv.

Dock en sak jag inte förstår. Ska man undvika ”hacket” som kan bli när man motorbromsar? Dvs använda lite mer fot på broms innan nedväxlningar. Hur mycket fot på broms får man använda egentligen?!

Har rätt bråttom, dåligt formulerat. Hoppas någon kan förkalra. tack!!
Josse 2011-02-01 23:27 ! Citera #
Jag skulle säga alternativ ett, men du behöver inte vänta så länge med att växla ner till tvåan så att bilen protesterar (om du inte menar att man ska lyssna på motorn, för det är ju ett bra tecken att växla ner). Bara när du märker att farten är sådan att tvåan är en lämplig växel. Men det beror väl lite på hur bilen du kör är också... Men kör inte in i en cirkulationsplats med en högre växel än tvåan.
Wayne 2011-03-10 13:39 ! Citera #
Jag tror att bilen få bättre bromsförmåga med en lägre växel. Har man för hög växel rulla bilen ganska fritt utan att bromsar mycket alls. Man ska också planera lite i förväg vilken växel komma att passa bäst när man kommer till korsningen och tar upp farten igen, för det är meningen att inte stanna om vägen är klar. Ibland verkar motor varva högt när man växla ner, men ska är igen fara för motorn klarar det.
per 2011-03-28 23:56 ! Citera #
Josse
Jag skulle säga alternativ ett, men du behöver inte vänta så länge med att växla ner till tvåan så att bilen protesterar (om du inte menar att man ska lyssna på motorn, för det är ju ett bra tecken att växla ner). Bara när du märker att farten är sådan att tvåan är en lämplig växel. Men det beror väl lite på hur bilen du kör är också... Men kör inte in i en cirkulationsplats med en högre växel än tvåan.


Måste bara invända, det är klart man kan köra i vissa rondeller i en högre växel än tvåan. Trean är en utmärkt växel i de lite större rondellerna.
Plato2 2011-03-28 23:59 ! Citera #
per


Måste bara invända, det är klart man kan köra i vissa rondeller i en högre växel än tvåan. Trean är en utmärkt växel i de lite större rondellerna.


Trean är också bra då man ska försöka ha så hög växel som möjlig för att tillämpa ecodriving.

Håller med Per :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
87
I dag 17:50
3
I dag 17:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov