Start > Körkortsforum > Byta uppkörnings kontrolant?

Byta uppkörnings kontrolant?

syrus 2011-02-01 16:31 ! Citera #
Om man tycker att den man kör upp med är alldeles för sträng, kan man önska att inte ha dom? Jag har hört hemska historier om vad folk har blivit kuggat för...känns omöjligt att få godkänd..
Gäst 2011-02-01 19:12 ! Citera #
Lyssna inte på vad andra säger lita på dig själv o var säkert i dig själv o var inte nervös vissa att du kan hantera bilen o va uppmärksam o planera i tid
Josse 2011-02-01 23:15 ! Citera #
Fokusera inte så mycket på människan som ska bedöma dig, tänk att du vet vad du gör och att du kan köra bil. Jag hade också hört massor om stränga kontrollanter, och så stämde det inte alls!! De bedömer HELHETEN i körningen, det var det första hon sa, och det stämde verkligen. Så mindre misstag ska de inte kunna kugga för. Inte så länge du kör säkert och tar onödiga risker eller utsätter dig eller nån annan för fara.
Gäst 2011-04-21 13:28 ! Citera #
Fick köra en Volkswagen i sollentuna idag körde som privatist , tog lite tid att vänja sig, fick motorstopp typ 4ggr , men det var inget jämfört med examinatören, han var det grinigaste någonsin, när jag satt i väntrummet kom tre examinatörer/skor in, två var jätte trevliga och log, den tredje, en gubbe med typ några dagar till pension blängde på mig och frågade efter mitt namn , jag tänkte nej inte han, det första intrycket han gav var verkligen illa i kontrast med dem andra som verkade supertrevliga och glada. Vi började med säkerhetskontroll av bromsarna invändigt, det gick galant, och jag försökte vara trevlig och uppmuntrande hela tiden genom körningen, alla kan ju ha en dålig dag eller så. Fick motorstopp 3ggr innan vi körde ut från parkerningen , han vart riktigt sur och mumlade att nu får det vara, nog skärp dig, jag var inte van vid bilen dessutom var det en diesel vilket betyder att man måste ge mycket mer gas när man släpper upp kopplingen för att undvika motorstopp.Vid en rondell ställde jag mig till vänster då jag trodde att jag skulle till vänster men då sa han att jag skulle till höger, vilket jag tydligen hade missuppfattat, jag bad honom därför lungt och trevligt att vara lite tydligare nästa gång, då röt han till att det var jag som skulle vara tydlig med hur jag kör,osv. Riktigt otrevligt, det fördärvade mitt humör och stämningen i bilen som redan var rätt kass men ändå. Efter det klantade jag mig efter en rondell och stannade där jag inte skulle. När vi kom tillbaka till parkeringen berättade han att jag inte blivit godkänd, jag klarade inte att följa hans otydliga anvisningar plus att jag körde på 4 an i 85kmh då han tyckte att jag borde ha kört på 5an och motorstopp då jag tog en sväng i korsning med 3an.

Jag säger inte att han borde godkänt mig, men att man kan ha väldigt otur med vad för person man träffar och att det har stor betydelse, det är helt upp till den människan om du får körkort eller inte, det knappast objektiv bedömning, i bilen sitter en människa som vill ha körkort och en människa som bestämmer, inga robotar.

Jag är övertygad om att det hade gått bättre och att jag varit mer koncentrerad om jag hade haft en glad och positiv examintör, men sånt är livet, nu gäller det bara att se till att man klarar det på andra försöket. Hoppas ni har mer tur med er uppkörning! Ett tips är att använda körskolans bil om ni är osäkra, bilar känns väldigt annorlunda och det tar några minuter innan man helt vant sig vid en ny.

Är det någon som råkat ut för samma typ av problem med examinatören?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor