Start > Körkortsforum > Överskrida mittlinjen?

Överskrida mittlinjen?

syrus 2011-02-01 14:40 ! Citera #
Jag förstår inte skillnaden:
Det är inte att mittlinjen är heldragen som hindrar dig, utan det är att du måste överskrida mittlinjen som är problemet.
Josse 2011-02-01 23:37 ! Citera #
Att det finns en linje på vägen som är heldragen är ju inget problem så länge du kör på din sida vägen. Problemet kan uppstå om du till exempel vill göra en omkörning på en väg där det finns en heldragen mittlinje, men så inser du att körfältet är så smalt att du du inte kan genomföra omkörningen utan att överskrida mittlinjen. Då får du inte köra om på grund av linjen.
Gäst 2011-02-14 13:44 ! Citera #
Är det inte så att det faktiskt inte är direkt omkörningsförbud bara för att det är en heldragen linje? Teoretiskt sett, om du hade en pyttesmal liten bil och kunde köra om utan att passera den heldragna linjen, så skulle den omköringen vara rätt laglig.

Det är liksom själva passerandet av linjen som är det olagliga, inte omkörningen i sig ;-)
Gäst 2011-03-11 13:45 ! Citera #
Citat ur boken Du och Jag i trafiken, s. 117
du kanöverskrida en heldragen linje. Men det gäller endast om det är nödvändigt för att passera ett hinder på vägen. Kom ihåg att fordon i rörelse inte betraktas som hinder.

I övrgia fall är det strikt förbjudet att köra över en heldragen linje i din färdriktning. Den heldragna linjen är ju inte där för att jävlas precis, troligtvis är det högst olämpligt att passerar linjen om den finns där.
Gäst 2016-01-15 22:00 ! Citera #
En heldragen linje innebär inte omkörningsförbud. Bilen framför kan lite snällt åka ut på vägrenen för att underlätta omkörningen och då har man gjort en laglig omkörning då man aldrig passerar den heldragna mittlinjen.
Det är alltså inte samma sak :)
oskar 2021-03-01 20:05 ! Citera #
Jag har svarat precis en fråga om den heldragen linje! första gång svarade jag att man kan inte överskrida den linjen, det går inte att omköra, den var fel sen svarade jag igen att man kan omköra linjen om det kan ske utan risk. fattar inte ? :(
Björn He 2021-03-01 23:34 ! Citera #
Mittlinjen får ju överskridas, om det kan ske på ett trafiksäkert sätt, om den är streckad men inte om den är heldragen (och saknar streckad linje på fordonets sida av linjen). I Körkortsboken står det att det är tillåtet överskrida en heldragen linje i tre undantagsfall:
1.För att kunna passera något fast hinder, som exempelvis ett stillastående fordon (fast det är i och för sig förbjudet att stanna eller parkera längs en heldragen linje om det är mindre bredd än 3 meter mellan fordonet och linjen).
2.För att köra till eller från en fastighet
3.Om den heldragna linjen har streckad linje på fordonets sida av linjen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest