Bromsa - frikoppla eller inte?!
En fråga som jag länge velat ha svar på. När ska man frikoppla och bromsa och när ska man bara bromsa? Är det någon skillnad? Finns det rätt o fel?
Mina föräldrar säger olika... någon som vet säkert? Spelar det ens någon roll?
Tacksam för svar!
Om man bara ska sänka farten lite räcker det med att bromsa, eller ännu bättre bara släppa gasen.
Det är först när du ska stanna eller ska sänka farten så pass mycket att växeln du kör på blir för hög (alltså farten för låg för växeln) som frikoppling blir aktuellt. Innan man får in känslan för det märker man att det är dags att koppla och växla då motorn hackar och är på väg att lägga av.
Bilskolelärare älskar för övrigt att utbrista ”Det är ingen trampbil du kör” om man frikopplar vid varje bromsning.
Jaha okej! Tack för hjälpen!
Jo har oxå fattat det som att bilen går snabbare om man frikopplar, och sen ena sekunden går den långsammare? Eller har jag fattat fel?
Om du kör mot en korsning och ska svänga bör ordningen med pedalerna vara:
1: Släpp gasen
2: Bromsa
3: Frikoppla, bromsa ner till den fart som krävs för att kunna svänga.
Nästa steg blir att använda sig aktivt av motorbromsen. Hur man gör det brukar ge sig efter mycket övningskörning.
Att det går fortare där du frikopplar är för att du förlorar just motorbromsen, men om du kör långsamt upp för en backe och ska växla ner förlorar du istället fart när du kopplar, vilket är ganska logiskt pga uppförsbacken.
Det bästa är att bara begå misstagen och lära sig av dem!
Jag använde kopplingen för mycket på min första uppkörning.
Vad fick jag för svar?
Blev kuggad för att jag använde kopplingen för mycket, så jag skulle inte rekommendera att frikoppla innan du börjat bromsa.
Min körlärare säger man ska bromsa utan trycka ned kopplingen. När man känner att det börjar vibrera lite så använder man kopplingen. Generellt ska man inte köra med kopplingen nere för mycket, det sliter på motorn och man får sämre kontroll över bilen.
Men jag tycker det låter väldigt skumt att de kuggade dig för en sådan sak.. Onödigt! För du bestämmer ju själv kan man tycka om du vill köra så det sliter på motorn. Men kanske är det detta med kontroll över bilen, att du kör säkrare om du inte frikopplar alltför mycket.
Skulle vara mycket intressant att höra varför det skulle slita mer på motorn att frikoppla vid inbromsning. Märkligaste jag hört på länge.
Den enda anledningen jag ser till att inte frikoppla är att man undviker att ”krocka” med fötterna och försena bromsningen, det skulle kunna vara anledningen till att man bromsar först och frikopplar sen.
Ok, en anledning till att inte frikoppla, Eco-deiving.
Moderna bilar stänger av insprutet vid motorbroms, medans frikopplad på tomgång gör att motorn går och använder bensin.
Man sliter på urtrampningslagret då man har kopplingen nertryckt och det är ingenting man vill byta i onödan.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget