Start > Körkortsforum > Ekokörning/accelera i omkörnin…

Ekokörning/accelera i omkörning

syrus 2011-02-01 14:01 ! Citera #
Kan man kugga för att man accelererar för snabbt i en omkörning enligt ekokörning regler?
Gäst 2011-02-14 13:14 ! Citera #
Tycker det vore konstigt om man blev kuggad för en sån grej. Det finns ju två sorters omköringar varav den ena förutsätter att man gasar på rätt ordentligt (accelererande omkörning). Dessutom går väl ecodrivingen delvis ut på att göra ganska snabba accelerationer. Fast nu är det några år sedan jag tog körkort, så jag kan ha fel...
Susan 2011-02-26 15:24 ! Citera #
Ja, ja tror faktist det! Jag har hörde det på nyheterna för ett tag sedan att det ligger med i uppkörningen om man inte kör eco-driving så kan man bli kuggad.. Men de kan nog hända om man gör något litet fel att det är ok. Men man kan ju ta de säkra för de osäkra. Min körlärare sade de med att man kunde bli kuggad för det. Men, men man ska nog ta det lite med en nypa salt.. Lycka till med allt! ;)
Thrash 2011-02-27 15:10 ! Citera #
Bara du inte överstiger 3000 varv alltför ofta så ska det inte vara några problem. Det bästa är om du gör en så kallad ”flygande omkörning” då man redan kommer med fart bakom bilen man tänker köra om. Då behöver man inte gasa lika mycket som en ”accelererande omkörning” (då man ligger precis bakom en bil utan fart och är tvungen att göra kraftigt för att köra om).
Gäst 2011-02-28 15:57 ! Citera #
Det låter lite väl extremt kanske, men det har ju blivit viktigare och viktigare att köra miljövänligt så det kanske ändå inte är en omöjlighet. Så jag skulle nog göra som Thrash säger, att ifall man kör om så ska man försöka att göra flygande omkörningar så ofta som möjligt för att spara på miljön! :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor