Start > Körkortsforum > Appropå kostnad för körkort

Appropå kostnad för körkort

Gisla 2011-01-30 00:28 ! Citera #
Många verkar anse att det är dyrt med körkort?

Låt säga att genomsnittligt pris för ett körkort är 15 000:-
Ponera att du är 25 år gammal och kommer köra bil tills du är 70, det är 45 år.

Körkortet kostar
15 000:- / 45 år = 333,33:- per år
333,33:- / 12 månader = 27,77:- per månad

Slår man alltså ut kostnaden av ett körkort på de år eller månader man har användning av det så tycker jag att det är väldigt lindrigt. Med tanke på vad utbildningen innebär både för dig som kör bil och för den trygghet det innebär att samma krav ställs på att dina medtrafikanter tycker jag definitivt att det är värt sitt pris.

15 000:- kan ta ett tag att spara ihop om man har en tight budget men många körskolor erbjuder finansiering. Många tar idag konsumtionslån och avbetalar gärna en tv-apparat, men är det något som kan vara värt att finansiera så är det körkortet.

Detta är de argument jag spånat fram för att intala mig själv att få arslet ur vagnen och fullfölja detta till lappen i handen, jag hoppas att fler gör detsamma!
Gäst 2011-02-01 19:18 ! Citera #
Så sant! Jag fick också höra detta nyligen. Min lärare gjorde dock en uträkning som visade att det bara skulle behöva kosta en 0,57 öre/dag. Vad är det lixom? Bara det att allt kommer nästan på en gång, men man bör ju tänka långsiktigt! :)
agginator 2011-02-09 13:58 ! Citera #
Härlig motivationsinlägg! Tack för det!
Känns helt plötsligt inte alls dyrt! :P
Gäst 2011-04-09 15:12 ! Citera #
Och kanske kan man lägga till att man ofta kan få ett bättre jobb om man har körkort då det ofta är krav. Eller man har åtminstone större valfrihet i med vilket yrke eller arbete som man ens kan söka! :P Det är bara att köra!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest