Start > Körkortsforum > Säkerhetskontroll vid uppkörni…

Säkerhetskontroll vid uppkörning

BETTY 2011-03-13 20:49 ! Citera #
lelle
kan någon förklara för mig vad ni gör ex när ni kollar bromsarna och vad en invändig kontroll innebär?
Allt det här med säkerhetskontroller fattar jag INTE :S
tacksam för svar!!


invändig kontroll ingår:
1.justera sidospeglarna samt backspegeln så du ser bra, justera stolen samt nackstödet. du ska kunna nå pedalerna utan problem och om du håller armarna rakt fram ska ratten vara vid dina handleder ungefär då sitter du tillräckligt långt fram/bak. Innan du kör iväg kontrollera bältet när du spännt fast dig genom att ta tummen och dra snabbt med en snärt, ska då ta stopp direkt.

2. kontrollera att följande fungerar: tutan,vindrutetorkarna och att det finns spolarvätska, vrid ratten åt vänster och håll kvar medan du trycker ner bromsen hårt och startar motorn. Bromsen skall då sjunka något och ratten blir lätt manövrerad. pröva släppa och dra åt parkeringsbromsen.

det ska räcka men fråga din körskola för säkerhets skull!!
Jenny 2011-03-18 17:10 ! Citera #
Skulle uppskatta om någon gjorde en lista som beskrev alla moment i en utvändigt och invändig säkerhetskontroll...
zezzan 2011-03-19 17:08 ! Citera #
Jenny
skulle uppskatta om någon gjorde en lista som beskrev alla moment i en utvändigt och invändig säkerhetskontroll...


KOlla denna länken där står allt du behöver:

https://korkortonline.se/teori/sakerhetskontroll
Matilda55 2011-03-23 20:03 ! Citera #
Det är så orättvist att vissa behöver göra hela och andra bara en liten del av den. Men det har ju sina fördelar och nackdelar. Om man är duktig på just kontrollen så tar ju egentligen den biten upp mer tid av uppkörningen, samtidigt som alla kanske inte är så pålästa. (Själv måste jag nog träna mer på den biten).
Jess 2011-03-28 15:51 ! Citera #
Hej !
Jag körde upp idag och fick kolla blinkers och bromsljus, inget annat.

Jess
Gäst 2011-04-21 11:56 ! Citera #
Är det aldrig så att man behöver kolla allt under motorhuven? T.ex. oljan...

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor