Start > Körkortsforum > Läraren är viktigare än skolan…

Läraren är viktigare än skolan.

45-årig Odenplanselev 2011-01-25 17:49 ! Citera #
I september 2010 började jag köra för Georgios S på Odenplans trafikskola, en lärare som kunde läsa och korrigera mina svagheter lika snabbt som de visade sig. Idag 25 januari 2011 har jag resultatet i min hand. Godkänt körprov. Godkänt teoriprov. Inga omprov. Det är inte så pjåkigt för en 45-åring utan tidigare körerfarenheter.
Det hela tog effektivt 3-4 månader, med lite uppehåll för några privata körlektioner, annars rakt igenom med Georgios. Jag är extremt nöjd med honom. En god pedagog med stort engagemang. Framför allt var han ihärdig ifråga om min uppmärksamhetsförmåga, inte bara trafikmärken, utan framför allt att läsa av trafiken, att förutsäga medtrafikanters beteenden.
Det är det viktigaste med en körskola. Privat kan jag lära mig att växla och ratta. Jag kan även plugga teori privat. Mycket svårare är det att lära sig medtrafikanters beteenden och handlingar. Det behöver man proffs till, någon som ständigt pekar på vilka signaler och tecken som du ska läsa av. Det är krävande, för både lärare och elev, att varje gång träna aktiv uppmärksamhet, men så mycket mer effektivt än att köra med passiv uppmärksamhet.
Det låter kanske självklart, men så är det inte. Det konstaterade jag på mörkerkörningen på samma trafikskola. Andra lärare ägnade mycket tid åt att förhöra eleverna på vilka avstånd som vi kan se reflexer i halvljus och helljus. Något som bokstavligen står i körkortsboken. Själva övningskörningen innebar att blända av och på i backkrön. Vi skulle även öva omkörning, men lärarna var så oorganiserade att det var rena slumpen om och när vi gjorde det. Av tre elever i min bil var det en som fick uppleva det. Allt för det fashionabla priset tusen kronor.
Det var mycket annat som jag ställde mig kritisk till den kvällen. Jag kände mig grundlurad på pengar. När jag tog upp det här med trafikskolans chef svarade han att skolan fick godkänt på sina kursutvärderingar. Jag har själv varit lärare. Det säger sig självt att kritiken är sparsam när en elev fortfarande är i en behovssituation till skolan och dess lärare. När jag framförde min kritik betalade trafikskolans chef tillbaka avgiften för mörkerkörning och tyckte att jag borde köra upp privat. Jag var så nära slutet av min utbildning att jag valde att göra det.
Det är ironiskt. Trafikskolor betonar gärna vikten av att kvalitetssäkra elevens kunskaper, men ser inga behov av att kvalitetssäkra sin egen kompetens. I praktiken görs det inga utvärderingar på och av skolan. Missnöjda elever försvinner. Bland de som klarar sig görs inte heller någon systematisk utvärdering.
Jag säger bara. Lär av Georgios. Han har förstått det som få förstår.
All utbildning handlar om engagemang, att personligen förvärva kunskap och kompetens, inte i första hand att betala och bocka av ett antal kurser och körtimmar. Förutom att vara en duktig lärare är han dessutom en god historieberättare. Det kan vara nog så bra i stunder då man undrar om och när man någonsin kommer att bli godkänd som bilförare.
Tack Georgios!
Tom

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo