Start > Körkortsforum > Ny bil eller begagnad bil? Vad…

Ny bil eller begagnad bil? Vad tycker ni?

Gäst 2011-01-20 03:10 ! Citera #
Så vitt jag förstått är ett bilköp säkerligen den absolut sämsta investeringen man kan göra.
En begagnad bil är ju givetvis billigare än en helt ny.. men finns det egentligen några fler fördelar?
En helt ny bil har ju fler fördelar, man är bilens första ägare, vilket jag tror ger det hela en helt annan känsla. En annan fördel är ju att den inte behöver genomgå service lika ofta som en begagnad, och här rinner slantarna självklart iväg, i de flesta fall, om man väljer en begagnad bil.

Personligen tror jag faktiskt mer på att köpa en begagnad bil ur ekonomisk synvinkel, sen är det ju självklart avgörande ens egen ekonomiska situation, men det är ju en annan fråga.

Vad skulle ni välja, och vad tror ni är mest gynnsamt för ekonomin? Diskutera gärna era för- och nackdelar med de båda alternativen :)
Neta 2011-01-20 20:02 ! Citera #
Du ska ha en bil som passar dig bra i alla avseenden.
Körning, storlek, ekonomi.
Gäst 2011-01-25 03:34 ! Citera #
Jag tror att det är betydligt mera fördelaktigt ur ekonomisk synvinkel ifall man väljer en begagnad bil till rätt pris. Visst, precis som du skriver så får man räkna med ev. reparationer inom den närmsta tiden, men det gäller ju att ha koll på att man får en bil i gott skick redan från början så inga oväntade överraskningar sker :)
Gäst 2011-01-30 21:44 ! Citera #
Ekonomiskt är det framförallt värdeminskningen talar för en begagnad bil. Men du får också mycket mer bil för pengarna om du köper en begagnad bil. Har du en budget på ca 150 000 kr kan du antingen köpa en ny Fiat 500 eller en 5 år år gammal Mercedes E-klass. Alltså en betydligt exklusivare och större bil med högre kvalitet.
tata7 2011-06-21 11:56 ! Citera #
Visst är det bäst att ha en ny bil,om man har råd,för uppkörningen ska ske på ganska moderna bilar. Det går bra också att köra på samma bil med dubbellkommandå om din handledare har en. Då bokar man körningen med egen bil.
Gäst 2011-06-24 12:07 ! Citera #
Begagnat är ju överlägset mer prisvärt. De där med att spara på reparationer, ja lite sant kan det vara, men inte alltid. Dels så är kostnaden för reparationerna ofta mindre än värdeminskningen, och dels så är det ju inte alltid att en ny bil är så felfri heller. Kolla upp att den begagnade är i bra skick (det finns guider om vad man ska kolla på på Internet och i biltidningar) så är det ett betydligt bättre köp skulle jag säga.

En begagnad i bra skick har också helt ok tredjehandsvärde, ibland kan man ju tom ha tur och sälja bilen för mer än man köpte den för (har en polare som gjorde så :))
TildaSkoog 2011-08-10 19:39 ! Citera #
Jag är också kluven för vilken sorts bil man ska ha.. Jag kan absolut ingenting om bilmärken osv, och då blir det verkligen en djungel!
Gäst 2011-09-26 17:37 ! Citera #
Du ska först och främst hitta en bil som passar dig. Sen tycker jag själv att du ska välja en begagnad bil för om du köper en ny så kostar det flera tusen att bara ta den ur affären och sen efter det så kommer den förlora mer pengar i värde för varje mil du kör än om du köper en begagnad! Men har du råd med en ny bil så kan väl det vara ett alternativ i och med det inte är så mycket reparationer med den och sen ingår oftast en service som även brukar vara utan anmärkningar, men en begagnad kan där emot få lite anmärkningar och i längden kan det bli dyrt. Men kolla vad du gillar och tänk sen själv om det är värt.
Sofia_Wiberg 2011-10-16 20:01 ! Citera #
Jag skulle föreslå en Clio eller Pegiot att köra, sköna och normalt bra! :)
johannaaaaa 2011-10-28 22:50 ! Citera #
Jag ska ha en begagnad Polo, som mitt syskon har och kör runt i nu. Så länge tills jag har råd att köpa en annan bil, men jag gillar Polon :) den är lätt och bra att köra!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I dag 22:20
6
I går 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov