Start > Körkortsforum > Ecodrivning!!!!!!???????

Ecodrivning!!!!!!???????

syrus 2011-02-01 14:36 ! Citera #
Har det varit svårt att hitta växlarna i uppkörnings bilarna när man hoppar över en växel?
Wayne 2011-03-10 11:55 ! Citera #
Ska man hoppa över 2:an egentligen? Jag kan inte tänka på något tillfälle det skulle vara lämpligt. Jag trodde det var meningen att få bilen att börja rulla med 1:an och med en gång växla till 2:an för att 1:an förbrukar mycket mera bränsle. Hoppa man direkt till 3:an måste man varva upp 1:an ganska mycket innan, annars 3:an komma att bli trög.
Wayne 2011-03-10 12:11 ! Citera #
Det som jag har förstått med eco-driving är att det inte är bara för minska bränsleförbrukning, utan det är för allmäntrafiksäkerheten. Man köra lite jämnare och lugnare, och då kan alla andra bättre tolka dina avsikter.
Wayne 2011-03-10 12:12 ! Citera #
syrus
Men förväntar dom en att hoppa över 2:an?


Fick lite tips om eco-driving och växling häromdagen, och det verkar rimligt. Man hoppar inte över någon växel tills man kommer upp till den farten som gäller för området. Man tar sig upp i farten bestämt, utan att gå över 3000 varv, och använder alla växlarna, sedan när man har nått rätt hastigheten hoppa man över till den växeln som gäller för hastigheten. Det betyder att i ett 50 område man kanske kommer upp till strax under 50 i 3:an, sedan hoppa över till 5:an.
Trafiklärare 2011-03-11 21:17 ! Citera #
syrus
Men förväntar dom en att hoppa över 2:an?



Generellt inte. Växling är inte helt svart eller vitt, och valet beror på många faktorer.
Men jag skulle våga påstå att om man gasar på så hårt på ettan att det funkar att hoppa till trean så har man kommit upp i så höga varv att det inte är försvarbart ut miljösynpunkt.

Det kan dock hända att man av någon anledning kommer upp i hög fart på ettan, det kanske händer en massa saker i en korsning som gör att man missar att få i tvåan i tid - då är det såklart inte någon vits att lägga i tvåan bara för att omedelbart växla till trean. Då gör man det bästa av en dålig situation och lägger i den växel som för tillfället är lämpligast, exempelvis trean.
skuggan 2011-03-26 00:06 ! Citera #
Det nämns i många inlägg att man ska ligga på max 3000/rpm för att spara på miljö och bensin. Jag har hört max 2000/rpm ! Någon som VET vilket som är rätt/bäst ?
BMW 525i 2011-03-27 01:12 ! Citera #
Hej. 3000 RPM är rätt.

MVH
BMW 525i 2011-03-27 01:13 ! Citera #
För att försäkra dig om vilket som är rätt(för säkerhetsskull) kolla i teoriboken.

MVH
Gäst 2011-03-27 09:14 ! Citera #
Jag skulle vilja påstå att ecodriving också handlar om planering.
Om man planerar sin resa innan man sätter sig i bilen kan man spara mycket energi/bränsle eftersom man hela tiden kommer veta var man ska åka, vilken sväng man ska ta, vilka vägar som ska undvikas etc. Det blir inte något tidödslade och bränsleslösade val under färden.
Men planering är även att tänka kortsiktigt - ser du t.ex. att trafikljuset är rött längre fram så kan du i god tid börja sakta ned. Chanserna är goda att den kommer slå om till grönt snart. Försök att undvika att växla ned dock (eftersom detta drar mer bränsle), utan håll dig på samma växel så länge som möjligt även om du kör långsamt. Speciellt nya bilar klarar detta. Trafikljuset kommer antagligen hinna slå om till grönt innan du måste du stanna helt.
Detta berättade i alla fall min körskolelärare för mig, vilket jag tyckte lät väldigt logiskt och klimatsmart! :D
Laurine 2011-03-27 09:16 ! Citera #
Guest
Jag skulle vilja påstå att ecodriving också handlar om planering.
Om man planerar sin resa innan man sätter sig i bilen kan man spara mycket energi/bränsle eftersom man hela tiden kommer veta var man ska åka, vilken sväng man ska ta, vilka vägar som ska undvikas etc. Det blir inte något tidödslade och bränsleslösade val under färden.
Men planering är även att tänka kortsiktigt - ser du t.ex. att trafikljuset är rött längre fram så kan du i god tid börja sakta ned. Chanserna är goda att den kommer slå om till grönt snart. Försök att undvika att växla ned dock (eftersom detta drar mer bränsle), utan håll dig på samma växel så länge som möjligt även om du kör långsamt. Speciellt nya bilar klarar detta. Trafikljuset kommer antagligen hinna slå om till grönt innan du måste du stanna helt.
Detta berättade i alla fall min körskolelärare för mig, vilket jag tyckte lät väldigt logiskt och klimatsmart! :D


...glömde självklart att logga in innan jag skrev detta inlägg :P

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest