Start > Körkortsforum > Hur bromsar man rätt? ? ? ? …

Hur bromsar man rätt? ? ? ? ?

cici 2011-01-15 05:56 ! Citera #
Alltså ...jag blir dum av allt folk skriver och säger o här står det något och någon annanstans står det något annat ?

Okej ..frågan är.... När man ska (BROMSA) hur ska bromsningen ske exakt?
Jag har alltid tyckt på kopplingen och sedan Bromsen ? jag läste här någonstans att det är fel ? jag läste något om att man ska trycka ner BROMSEN först ? men då dör bilen ...hänger verkligen inte alls med ..eller menas det med att man ska ha foten på bromsen först ner och sedan samtidigt koplingen ? ajaaa

Hur ska man bromsar man rätt isåfall ? :s

Tacksam för svar!
Gäst 2011-01-15 13:49 ! Citera #
Tjena!

Vi säger att du är på väg in i en sväng, man ska då först bromsa lite och sakta in för att sedan koppla och ev. växla. Detta beror på att när man frikopplar så kmr bilen upp i en lite högre fart vilket man självklart vill undvika innan en sväng. Det är just därför man ska först bromsa in lite och sedan koppla. :)

Mvh
M*
Gäst 2011-01-15 15:52 ! Citera #
Ohhh okeeeej då får man börja öva in den nya bromsningen .. Tack för förklaringen mycket fint ! ^^
Gäst 2011-01-16 04:20 ! Citera #
Precis. Ta för vana att motorbromsa, dvs. endast släppa gasen och låta bilen rulla när du bromsar, såvida inte bilen klagar. Klagar bilen. Håll ner kopplingen helt och växla till en mer lämplig växel.
Lindgren 2011-01-16 15:14 ! Citera #
När man saktar ner inför trafikljus ska man växla ner direkt till typ 2:an eller ska man först till 4an sen 3an o.s.v
Gäst 2011-01-16 22:00 ! Citera #
Lindgren
När man saktar ner inför trafikljus ska man växla ner direkt till typ 2:an eller ska man först till 4an sen 3an o.s.v

Direkt till 2an, men se till att koppla riktigt saaaaaaaakte för att undvika ”hacket” :D
Gäst 2011-01-17 00:24 ! Citera #
Lindgren

Ta för vana att alltid ha 2ans växel i så fort du kommer ner i ganska låg fart, ex. inför en sväng, eller i låg hastighet då man försöker ”jaga” grönt, istället för att stanna och gå ner i 1an varje gång :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest