Start > Körkortsforum > Nödhjul?

Nödhjul?

Sebbe 2009-02-23 14:19 ! Citera #
Det var en fråga om nödhjul på provet. Dessvärre har jag aldrig hört talas om något sådant innan jag gjorde provet, delvis det kom aldrig på någon fråga om det när jag gjorde prov på körskolan.

Så vilken är då hastighetsbegränsningen för ett nödhjul? Det måste ju bero på vilken sort det är? Eller finns det en hastighetsbegränsning som alltid gäller oavsätt?
Gäst 2009-02-23 14:27 ! Citera #
Högsta hastigheten varierar. Det står i bilens instruktionsbok. Normalt är 80km/h har jag hört.
Sebastius 2009-03-04 03:03 ! Citera #
När vi ändå e inne på nödhjuls frasen så vore jag riktigt tacksam för svar på följande fråga =).

Var får man åka med ett sådant ”nödhjul”?
tex om jag ska åka 3 mil med detta hjul till verkstan. Var är lämpligast att åka ?
motorväg med vägren
motortrafikle med vägren
landsväg eller typ huvudled?

/Best regards Sebastius
Gäst 2009-05-27 00:48 ! Citera #
Måste du åka på motorväg/motortrafik för att ta dig till verkstaden så får du ju göra det. Så länge du håller hastigheten som är angivet på reservdäcket. Har aldrig hört att man inte skulle få färdas på motorväg/motortrafikled. Däcken är ju anpassade för en viss hastighet. och inte skapta för längre sträckor. Tänk på det bara
Ego 2009-11-12 15:55 ! Citera #
Jag sitter och pluggar till körkortet just nu och sökte efter svar på den frågan och hamnade här. Det rätta svaret lär i mitt fall vara att det inte får monteras om övriga däck är dubbade. www.bythjul.com/?page=130&p2=7 (bl a står det att däcket har en maxsträcka angivet). För övrigt läs i bilens instruktionsbok om nödhjulet.
villhakorkort 2011-06-27 00:47 ! Citera #
Att känna till anledningen kan också vara bra, det är för att du enkelt ska kunna underlätta omkörning för andra trafikanter då
du kan tvingas hålla lägre hastighet än högsta tillåtna på den väg du färdas på.
Gäst 2015-06-20 18:45 ! Citera #
Ego
Jag sitter och pluggar till körkortet just nu och sökte efter svar på den frågan och hamnade här. Det rätta svaret lär i mitt fall vara att det inte får monteras om övriga däck är dubbade.(bl a står det att däcket har en maxsträcka angivet). För övrigt läs i bilens instruktionsbok om nödhjulet.


Nödhjul får användas om andra däck är dubbade!

på körprovet står frågan så:

Vilken begränsning har ett så kallat nödhjul (Temporary Spare)?
a- det får köras i högst den hastighet som anges på däcket
b- det får inte monteras på bilen om övriga däck är dubbade
c- det får inte köras på motorväg
d- det får alltid köras i den hastighet sm gäller på platsen

b och c är fel svar so long.... (varför frågar de om någonting tydligen omöjlig att få information om?? :cry: )
Gäst 2015-06-21 15:17 ! Citera #
Det är såklart svar A - det får köras i högst den hastighet som anges på däcket. Det är ju det ända rätt alternativ som finns!
Gäst 2015-06-22 10:25 ! Citera #
Högsta hastigheten står på hjulet :) Lycka till!
Henke 2016-07-27 12:38 ! Citera #
Nödhjulen sätter du b 8-) bak i bilen enl ABS Wheels

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 11:30
8
I dag 11:04
7
I dag 10:36
7
I dag 10:01
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo