Start > Körkortsforum > Funderingar halkan

Funderingar halkan

Johan P 2011-01-14 18:55 ! Citera #
Vad får man göra på halkbanan? Har den om någon vecka och jag känner viss oro inför den. Tänk om man krockar och har sönder deras bil. Vad händer då?
Gäst 2011-01-17 01:52 ! Citera #
Du kommer få prova på hur det är att köra i halt väglag. Oftast delar man bil med en annan elev. Ni turas om att köra, du får prova på att köra i olika hastigheter på halt väglag, svänga runt koner osv. Läraren kommunicerar med dig i ett hus. Ger instruktioner och feedback. Känner du att du kan manöverera bilen bra, ska det absolut inte vara några problem, för dem kräver inte så mkt utöver att du följer instruktionerna. Utöver detta är det en hel del teoretiskt. Som ett ”studiebesök” :)
Gäst 2011-02-04 12:43 ! Citera #
Tror inte du behöver vara orolig! Det handlar ju mest om att man ska få testa på att sladda och förstå bilen i halka. När jag gjorde halkan var det med en såndär anordning runt bilen och den kunde läraren kontrollera.
Crackaliciious 2011-04-03 01:14 ! Citera #
Det viktigaste är du behåller ditt lugn och tänker genom de situationer noga, när du ställs inför dem. Det gör inget om du misslyckas med någon av momenten eftersom du senare kommer få feedback på vad som gick fel av din ledare. Det är nästan bättre att någonting går fel vid halkan eftersom det leder till att du verkligen förstår vad som händer när du begår ett misstag och du kommer att garanterat försöka undvika att hamna i den situationen igen på grund av dina erfarenheter.

Jag själv tänker ofta tillbaka på min halka och jag kan definitiv säga att det som jag fick testa på där, är något som man bär med sig hela livet. Att stå inför en halkig väg och höra sin ledare berätta att du ska köra i en hastighet som du nästan känner dig på är för hög är lite skräckinjagande. Men sedan måste man förstå att ledaren är utbildad inom detta och skulle inte utsätta dig för någonting livsfarligt, vilket är väldigt betryggande.

Men som sagt, det viktigaste är att du insuper den kunskap som ledaren försöker ge dig och att du utnyttjar de kunskap som du får vid halkan, i ditt framtida körande. Man får ju garanterat lära sig vilka konsekvenser blir, om man inte anpassar sin fart i halkan. Det får du definitivt..
frokenf 2011-05-01 15:28 ! Citera #
Hej!

Jag var också väldigt orolig för halkbanan, mest för att jag inte visste vad den innebar och för att min körskola var väldigt inställd på att skrämma upp.

Det finns ingen anledning att oroa sig! De framtvingade sladdarna var obehagliga tycker jag men du kommer även få köra i hastigheter DU känner dig bekväm i. Försök strunta i alla andra, kör så att du känner dig säker- det är det viktigaste! Var inte rädd att säga att du behöver ta en liten paus ifall det blir alldeles för obehagligt, en kille i min grupp gjorde det, och läraren blev bara imponerad av civilkuraget och självinsikten han visade upp!

Lycka till!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest