Start > Körkortsforum > Start i backe

Start i backe

Johan P 2011-01-14 18:17 ! Citera #
Kan någon vara snäll och utförligt beskriva hur man startar i en brant backe. Har problem med det och det blir alltid ett antal motorstopp innan jag kommer iväg.

Tack på förhand!
Gäst 2011-01-14 18:37 ! Citera #
Känner igen det där! :?
Ah, det är något av det svåraste att lära sig säger alla.
Jag övade en hel del på det i innan jag började köra ”på riktigt” och det hjälpte mig att lära känna bilen och hur den funkar.
Hemligheten är att sakta släppa frikopplingen samtidigt som man succesivt ökar gasen, men det visste du säkert redan.
Låter lätt men jag tror inte man kan läsa sig till svaret. Det är övning som gäller, ställ dig i först en lite mindre backa och öva, öva, öva! Övergå sedan till en lite större o.s.v! Tillslut släpper det, hur omöjligt det än låter :D
Gäst 2011-01-16 04:02 ! Citera #
Mina tips:

Är backen brant, så använd parkeringsbromsen, släpp upp kopplingen långsamt tills du ser att bilen ”guppar till” Då har du dragläget. Släpp lite försiktigt på parkeringsbromsen. Bilen ska va stilla. Blinka ut och ge grundgas.

Är backen mindre brant, håll bilen i dragläget och ge därefter grundgas för att komma iväg :)
DanielBergström 2011-04-04 18:26 ! Citera #
Johan P skrev:
parkeringsbromsen, släpp upp kopplingen långsamt tills du ser att bilen ”guppar till” Då har du dragläget.


Precis vad jag gör, dra upp kopplingen till du ser att varvmätaren börjar ta i, sedan dra du ner parkeringsbromsen. Ett annan möjlighet är att du kan början med att ha färdbromsen ner tryckt och sedan släpp ner parkeringsbromsen, så du kan specificera dig emellan dem istället, fast det är något som jag skulle inte rekommendera att göra. Det Johan P skrev är det bästa sättet. :)
ester 2011-04-07 05:56 ! Citera #
Föj ovan nämda förklaring o öva , öva ,öva så du lär dig dragläget ordentligt.
mcfred 2011-04-07 10:29 ! Citera #
Jag kan ta och berätta hur jag gör det. Jag håller på att övningsköra just nu och börjar närma mig att ta mitt körkort. En av de saker som jag har haft mest problem med är just start i backe.

Det känns som att min körskolelärare antog att jag kunde det här med start i backe och gick aldrig igenom det ordentligt. Men efter att ha frågat min pappa och övat mycket så anser jag att jag nu vet hur man gör.

Det finns två alternativ, men först tänkte jag försöka förklara vad dragläge är eftersom det känns som att alla antar att man vet var det är fast det inte alltid är så. Dragläge är när du drar upp kopplingen till det läge då bilen står helt stilla utan gas om du står i en backe eller när den börjar rulla lite frammåt när du står på plan mark. Att hitta dragläget är inte så svårt när man har gjort det ett par gånger. Om du sitter i bilen och har växel ett i och sakta börjar höja kopplingen utan att ge gas så kommer du nå ett läge då bilen börjar ge ett lite annorlunda motorljud och börja skaka lite, grattis du har nått dragläget.

Okej dina två alternativ till start i backe :

1: När du stannar i backen så drar du åt handbromsen, läger bilen i växel 1. När det är dags att börja köra igen så gör du likadant som om du skulle starta från plan mark; du höjer kopplingen och ger lite gas. När du känner att det drar lite i bilen, att bilen vill röra sig framåt, då är det dags att släppa handbromsen och köra iväg.


2: Det här alternativet är utan handbroms och det är det jag använder, mest eftersom att det är detta min körlärare har lärt mig och det jag har övat på mest. När du stannar i backen så håller du foten på bromsen och växlar ner till ettan. När du ska starta så höjer du kopplingen tills du känner hur motorn börjar brumma och bilen börjar skaka lite ( du ska fortfarande ha den andra foten på bromsen), när du känner att bilen skakar lite och brummar så har du kvar kopplingen i exakt samma läge och höjer sakta den andra foten från bromsen. Om du märker att du börjar rulla bakåt så höj kopplingen lite till. Dit mål är att kunna stå stilla i backen med endast foten på kopplingen, när du lyckas med det så flyttar du den andra foten till gasen och ger lite gas och kör iväg. Det som är viktigt här är att inte höja kopplingen över dragläget eftersom då får du motorstopp. Så det gäller att hitta rätt läge och sen ge gas och sedan höja kopplingen. Efter lite övning så bör du inte ha några problem med att ”känna” när du är i dragläget.
Ellinor 2011-04-20 19:13 ! Citera #
När ska man lära sig var dragläget är i olika bilar? Är det redan när man startar på parkeringsplatsen? Under uppkörningen fick jag köra direkt från parkeringsplats till en backe och fick motorstopp vid start eftersom jag höjde kopplingen lite för mycket. Att stanna och söka dragläge blir jag inte lika mycket stressad av som vid uppfång då man inte ska använda bromsen... Har ni några tips eller är det bara att ta det lugnt med dragläget och låta bilen röra sig upp och ned lite. Har under en lektion övat att starta med hjälp av parkeringsbromsen och det känndes rätt lugnt att göra på det sättet, men väl olämpligt när man har en kö tutande bilar bakom dig vid en trevägskorsning. Önskar att en lampa lyste i panelen när man väl hittat dragläget!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 01:25
3
I går 19:46
3
2024-12-24 17:27
10
2024-12-23 19:48

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Testa ett teoriprov