Start > Körkortsforum > Tips för att spara pengar

Tips för att spara pengar

Johan P 2011-01-14 17:55 ! Citera #
Om du har möjlighet att skaffa en privat handledare, gör det!

Det kan ju kännas onödigt att lägga ut pengar på dyra körlektioner för att lära sig använda kopplingen.
Lär dig därför grunderna och gör mängdträningen med din handledare.

En vanlig körlektion är inte speciellt lång och för att kunna bli bra på någonting måste man göra det mycket och ofta.
Gå sedan till en körskola och låt en utbildad lärare finslipa din körteknik.

Du kan minska utgifterna på körlektioner avsevärt och kanske spara tusentals kronor att använda till annat.
Gäst 2011-01-14 18:14 ! Citera #
Jaa, öva verkligen mycket innan ni börjar ta lektioner om ni har möjlighet.
Kan dock vara bra att efter ett tag ta en lektion och bara kolla av så att man inte lärt sig någonting helt galet för då kan det nämligen vara svårt att lära om sig. Det är även ett bra tillfälle at ställa frågor som man är osäker på. Tänk på att det din privata handledare kanske inte alltid har rätt om han/hon inte är utbildad som det.

Ett sätt att spara pengar är att jobba mycket med teorin själv. Finns många jättebra sidor på nätet, t.ex. denna, som man kan lära sig mycket av!

Det sägs väl att ett körkort egentligen inte behöver kosta mer än 3000?! Eller? Någon annan som också hört det?
Lindgren 2011-01-16 15:29 ! Citera #
Kan inte kosta bara 3000 , om du kollar på https://korkortonline.se/fakta/#kalkylator så ser du att det blir typ minst 5000 kr
Gäst 2011-01-17 01:09 ! Citera #
Ett tips är likt trådskaparen skriver, är att lära sig grunderna hemma, så slipper man börja från 0 i körskolan sen, däremot rekommenderar jag starkt att ta en eller ett par körlektioner för att se hur man ligger till, och vad man behöver träna mer på. Sen får man nöta det hemma. För precis som det står i boken så är det självklart mer ekonomiskt att mängdträna hemma, men man lär sig grunderna mycket bättre på en körskola då de kan komma med mer konkreta tips än vad en handledare, tex. ens förälder kan göra, då denne bara ”kör” utan att tänka så mycket på hur man kör rätt, och är heller inte medveten om hur ex. ecodriving fungerar.
solhem 2011-01-18 21:37 ! Citera #
Hej!

Det absolut mest effektiva sättet är om ni med hjälp av ex handledar boken går igenom grunderna hemma. Dvs start och stanna, krypkörning och upp och nedvx.Start i backe och vändning och parkering. När manövererings biten känns bra så går du och din handledare tillsammans till en trafikskola och där får ni tips och ideer på hur ni ska fortsätta jobba med avsök och placering.. sen jobbar ni det ni får i läxa hemma. När det sedan sitter så går ni tillbaka till er trafikskola där trafikläraren kollar av att allt sitter och så går ni igenom nya saker som ni fortsätter att jobba med hemma osv.. Plugga samtidigt mycket teori så du slipper betala dyr körtid för att trafikläraren ska ha teori lektion i bilen. Ni har handledarboken och ev ett studiehäfte där det tydligt framgår vad du ska kunna för att bli godkänd i ett moment.

Lycka till :D
Nina 2011-01-19 16:19 ! Citera #
Jag körde som privatist och tog inte en enda körlektion, blev godkänd på alla prov så mitt körkort blev bara att kosta 3700. Det som kostade mest var halkbanan på ca 1700, men man kan inte få det billigare än jag fick mitt så jag klagar inte :D
Gäst 2011-01-20 02:05 ! Citera #
Nina
Jag körde som privatist och tog inte en enda körlektion, blev godkänd på alla prov så mitt körkort blev bara att kosta 3700. Det som kostade mest var halkbanan på ca 1700, men man kan inte få det billigare än jag fick mitt så jag klagar inte :D


man ska dock inte glömma bensinkostnaden för övningskörningen, den är nog betydligt dyrare än man tror ;)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov