Start > Körkortsforum > Vad är motorbromsa egentligen …

Vad är motorbromsa egentligen ??

junne 2011-01-14 14:56 ! Citera #
Är det att man växlar när så att motorn bromsar eller är det när man slääpper gasen ?
jag vet inte vilken jag ska tro på för att folk säger olika saker till mig .. :S
nadja 2011-01-14 15:18 ! Citera #
Det är när du bara släpper på gasen och låter hastigheten sjunka utan att bromsa med fotbromsen :)
junne 2011-01-14 18:22 ! Citera #
Ja, det va det jag sa till mina kompisar men de förstår inte det och då fick jag ett frågetecken i huvudet liksom , är det jag som har fel eller ?? haha :D men nu vet jag att jag hade rätt. tack för svaret
Gäst 2011-01-20 03:15 ! Citera #
Precis som nadja säger.
Motorbromsning är alltså när du släpper gasen och låter bilen bara rulla. Det gör man främst ur miljösynpunkt, alltså ett sätt att använda sig av eco-drivning :)
johannayyy 2011-02-03 16:04 ! Citera #
Men om jag släpper gasen och lägger in n lägre växel så blir det ju värsta rycket i bilen. Jag får inte till det. Ska man inte alls bromsa ner hastigheten litegrann innan man lägger i en lägre växel??
Gäst 2011-02-10 16:22 ! Citera #
johannayyy
Men om jag släpper gasen och lägger in n lägre växel så blir det ju värsta rycket i bilen. Jag får inte till det. Ska man inte alls bromsa ner hastigheten litegrann innan man lägger i en lägre växel??


Det rycker till om du släpper kopplingen för fort när du växlar ned. Släpp kopplingen mjukt så ska du se att det inte rycker till ;)
MANDOZA 2012-12-03 23:22 ! Citera #
Vad är sant angående bränsleförbrukningen vid motorbromsning?
Jossan-88 2012-12-04 14:48 ! Citera #
MANDOZA
Vad är sant angående bränsleförbrukningen vid motorbromsning?


Vid motorbromsning är bränsleförbrukningen noll i bilar med insprutningsmotor eftersom den rörelseenergi som bilen har framåt används för att driva cylindrarna inne i motorn.
När man inte gasar och motorns varvtal är cirka 1 500 varv/minut stänger motorn av insprutningen av bränsle, vilket gäller de flesta bilar från 1988 års modell (bilar utan förgasare). Med andra ord sparar man bränsle och pengar genom att använda sig av motorbromsning :)
Gäst 2012-12-05 16:28 ! Citera #
johannayyy
Men om jag släpper gasen och lägger in n lägre växel så blir det ju värsta rycket i bilen. Jag får inte till det. Ska man inte alls bromsa ner hastigheten litegrann innan man lägger i en lägre växel??



Åh, jag har varit med om precis samma. Enligt körlärare 1: Motorbromsa=man låter bli gasen och sen när bilen är tillräckligt långsam i fart lägger man i 2an. Ibland lyckas det, ibland inte, det blir som du säger ”ryckigt”.
Körlärare 2 hänvisade till att man bara släpper gasen, inget med nerväxling.
chaffis 2012-12-25 15:07 ! Citera #
Motorbromsa är att sänka farten till rätt ” fart för den nya växeln som ska andvändas” tex från 3an till 2an, efter växling höja koppling snabbt till dragläget håll foten stilla där och den fartsänkning som nu blir är och kallas motorbroms, naturligtvis måste också fotbromsen vara ” med” mer eller mindre beroende om det är uppför eller nedför. motorbroms är också att helt släppa gasen-motorn bromsar.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor