Start > Körkortsforum > Genomsnittsålder?

Genomsnittsålder?

Wench85 2011-01-13 19:58 ! Citera #
Jag undrar vad som är genomsnittsåldern för att ta körkort första gången?
Väldigt många börjar ju övningsköra när dom är 16, men många kommer av sig lite, eller så händer det nåt i livet så att dom inte har råd/tid/bor utomlands/får barn eller vad det nu kan vara och så återupptar dom några år senare och tar kanske körkort när dom är 24. Och sen finns det ju några på körskolor som är uppåt 40!
Vet nån vad som egentligen är genomsnittsåldern? Finns det nån undersökning eller statistik?
o0Natta0o 2011-01-16 11:30 ! Citera #
Skulle jag också vilja veta, om den är låg eller inte.

Tror att förr var den lägre än nu. Nu är det ju så dyrt att ta körkort så ungdomar som inte får det betalat av sina föräldrar har nog inte råd om man inte har sparat ihop pengarna själv.

Skulle vara kul om åldern var lite högre för egen del, då känns de inte kört även om jag anses vara ”ung”. Men känner mig inte ung så..haha.
Gäst 2011-02-04 18:38 ! Citera #
Tror det är rätt olika beroende på vart i landet man bor. Har hört någonstans att det i Stockholm blir mindre vanligt att ta körkort över huvud taget... Kanske för att det inte är samma behov av att ta sig fram med bil som det kanske finns i glesbygden.
TindraHarmoni 2011-02-06 22:47 ! Citera #
Jag var 27 när jag tog mitt. På samma körskola var det även en man över 70 som skulle ta körkort för första gången. Jag väntade så länge pga att jag själv fick stå för kostnaden. Ca hälften av mina vänner tog det vid 18 år medan andra hälften var 25-30 år. Barn, villa och jobb brukar göra att man känner att man måste ha körkort för att ha lite frihet. Har även en hel del bekanta som inte tänkt ta körkort just pga ekonomiska skäl.
Gäst 2011-03-01 21:16 ! Citera #
På min körskola finns det en man som är 69 år gammal. Han heter Bo och är hur go som helst! Nu ”på senare dar” som han själv kallar det, vill han ta körkort för att han vill upptäcka Sveriges landskap innan han dör. Det tycker jag är den finaste anledningen till att skaffa körkort. Jag tror att det kommer gå galant för Bo. Heja!! ;)
aaazhyd 2011-03-08 23:47 ! Citera #
Jag tänkte länge att jag nog inte behöver körkort då jag ändå bor i en storstad. Sen blev det hus och barn... handla mat och dra hem på bussen känns inte helt aktuellt. Lämna barn på dagis medelst buss och ben känns inte heller bra. Det är nog ganska vanligt i storstäderna och jag tror därför att många i storstäder tar körkort i lite högre ålder. På landet däremot är man ofta beroende av bil ganska tidigt, så det finns kanske inte mycket att välja på.

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo