Start > Körkortsforum > Hjälp med en släpvagn + bil!!!…

Hjälp med en släpvagn + bil!!!!

louii 2011-01-11 17:09 ! Citera #
Om man har en bil med tjänstevikt på 1290 kg, och släpet är 1500 då måste man enligt boken ha BE-körkort.

Men den sammanlagda totaltvikten överstiger ju inte 3,5 ton?

Förstår inte riktigt
Kakan 2011-01-12 08:54 ! Citera #
Lätt släpvagn = släpvagnens totalvikt är högst 750 kg men sedan finns det undantag och det är två saker.
1. Om släpvagnens totalvikt understiger bilens tjänstevikt dvs som du beskriver i din fråga = lätt släpvagn och då är det B-körkort som krävs.
2. Om bilens och släpvagnens totalvikt inte överstiger 3,5 ton = lätt släpvagn dvs B-körkort.

Men om t.ex bilens tjänstevikt är 1800 kg, totalvikten är 2400 kg. Släpvagnens totalvikt är 1510 kg.
Vad krävs det för körkort? Svaret är BE-körkort.
Släpvagnens totalvikt (1510 kg) är mindre än bilens tjänstevikt (1800 kg) MEN bilen och släpvagnens totalvikt ( 2400+1510=3910 kg) blir mer än 3,5 ton.

Dvs när jag får en liknade fråga så kollar jag både 1 och 2 för att få reda på om det krävs B eller BE-körkort.
Hoppas jag inte krånglade till det :D
Kakan 2011-01-12 09:04 ! Citera #
Ursäkta men såg nu att i din fråga väger släpvagnen mer är bilens tjänstevikt.
Så mitt svar blev lite konstigt.......
Men det räcker att ett av undantagen (1 eller 2 som jag beskrev i mitt förra inlägg) överstigs för att det ska bli BE-körkort dvs som i din fråga behöver man BE-körkort för att dra släpvagnen.
Nu ska jag inte krångla till det mera, hoppas jag..... :?
l.oi 2011-01-12 10:35 ! Citera #
Men alltså måste man alltid kolla så att släpvagnet totaltvikt inte överstiger bilens tjänstevikt, men om den gör det MEN den sammanlagda totalvikten inte öevrstiger 3,5 ton då är det alltså BE-kort ändå?
Gäst 2011-01-12 14:03 ! Citera #
Släpvagnens vikt får inte överstiga bilens vikt i dit fal gälde det bara tjänst vikt o det ineber olastat släp så man kan inte köra med B

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I går 19:43
1
I går 18:18
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest